Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-02-26

Kunskap, språk och kultur

Tillbaka från Västerås och seminarium om fördjupat samarbete mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet. En reflektion är att det i grunden finns stor samstämmighet kring behovet att se miljöperspektivet i alla frågor, men att vi ofta pratar förbi varandra genom olika definitioner av begrepp, att språket faktiskt kan få tankarna att leda fel, och minst genom en partikultur som skiljer sig i den meningen att vi Socialdemokrater gärna vill förändra genom strukturförändringar medan miljöpartiet gärna förändrar genom konkreta och ganska tekniska sakfrågor.

När det gäller språket, så är det ingen sak för mig att använda ekonomisk utveckling istället för tillväxt. Sverige behöver mer av ekonomisk utveckling för rättvisa, utveckling och ekologisk uthållighet. Det blir en lång banderoll på 1 maj, men den är bra!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida