Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-03-01

Ett år som oppositionsråd. Hurra! Hurra!

Idag har jag varit Socialdemokraternas oppositionsråd i Tyresö i prick ett år. Det har varit ett oerhört lärorikt år. Fyllt av nya intryck. Hur ska jag värdera alla intryck? Vad är viktigt och vad är information som leder fel. Även om jag visste att det skulle bli svårt att se resultat av det arbete som lagts ned, så försöker jag ändå.

För visst har arbetet påverkat politiken i Tyresö på flera sätt, trots att vi är i opposition. Det viktigaste är ändå att främst ta sin utgångspunkt från Socialdemokratiska värderingar. Då blir de politiska ställningstagandena också bra.

Att ibland låtsas att vi är i majoritet är klokt. Annars blir det mest käbbel och gnäll. Och vem vill lyssna på en gnällmåns?

Nu känns det som att den politiska temperaturen börjar stegras. Varför vet jag inte, men opinionsmätningarna duggar allt tätare. Tonläget blir allt skarpare. Eller också är det bara min upplevelse för att jag känner att det snart bara är ett år kvar till valdagen 2006.

Det börjar onekligen bli spännande, snart börjar valrörelsen!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida