Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-10-31

Bra att (fp) säger nej till konfessionella skolor

DN debatt skriver idag bland annat Jan Björklund att folkpartiet tar avstånd från konfessionella skolor. Det är, skriver folkpartisterna: "ett nödvändigt avsteg från vår liberala grundsyn.".

Ett politiskt bra ställningstagande tycker jag. Samtidigt ännu fråga som blottlägger det gap som finns mellan liberaler och Kristdemokrater. Häromdagen satte moderaterna ned foten i en principiellt viktig fråga om förskolan. Idag så gör folkpartiet detsamma om religösa friskolor.

Gemensamt är att de är oense med de andra partierna i högeralliansen. Och att de ställer sig politiskt, i den Socialdemokratiska mittfåran i svensk politik.

3 kommentarer:

Klockan 6:24 em , Anonymous Anonym sa...

Jag sa till mig själv när jag läste fp:s debattartikel att det är så jag alltid tyckt men inte fasen blir jag folkpartist för det.

 
Klockan 8:15 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Inte jag heller. Såklart. Men det är bra att (fp) inte glider än längre ut på högerkanten. Och när de tycker som vi ska detta uppmuntras. Och vice versa förstås.

 
Klockan 6:26 em , Anonymous Anonym sa...

Nu sägs det ju att även blinda hönor hitar ett korn - ibland. Detta, att dom ibland hittar ett korn alltså, kan kanske ses som en uppmuntran.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida