Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-10-27

Reinfeldt på DN debatt - upprör (c), (kd) och (fp)

Fredrik Reinfeldt skriver på DN debatt idag, att (m) vill ha gratis förskola från tre års ålder. Jag har inte funderat så mycket på nolltaxa, men en del annat som skrivs i artikeln är riktigt bra. Som till exempel följande:
"Moderaterna lägger här fram ett program för att stärka förskolans pedagogiska uppdrag. Det handlar inte om att sätta mycket små barn i skolbänken, utan om former för lärande utifrån barns lust, lek och nyfikenhet."

Andra delar, som det moderata betygsivrandet är både gammalmodigt och omodernt. Det vore bättre om skolan ökade sitt fokus på kunskap, istället för betyg. Fakta är att svenska företag, idag lägger ut konsultuppdrag på att få medarbetarna att samarbeta, inte konkurrera med varandra. Teambuilding heter det på nysvenska.

I Expressen så är de andra borgerliga partierna i skiftande tonläge kritiska till moderaterna. Föga förvånande? Argast, var som vanligt Maud Olofsson. Inte heller så förvånande.

Och i SvD, så gör dess politiske chefredaktör PJ Anders Linder tummen ned på sin blogg.

Sammanfattningsvis: De senaste veckorna har de borgerliga gått att känna igen. Oenigheten är dess kännetecken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida