Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-10-07

Bra rutet Östros!

Näringsminister Thomas Östros har i ett brev med stor tydlighet klargjort för EU-kommissionären Charlie McCreevy den svenska uppfattningen om kollektivavtalens betydelse.

Den svenska modellen är inte bara flexibel med parter som även om de stundtals är oense i både sakfrågor och om värderingar. Den kännetecknas också av att vara såväl modern som konstruktiv. Arbetsfred är ingen självklarhet, men den är betydelsefull för ett lands samlade utveckling. Connex är ett exempel på vad som händer när parterna inte kan komma överens. Vild strejk och ett stillastående tunnelbanenät är inte tillväxtbefrämjande.

Det är även viktigt att som Östros påpeka att tågordningen är den, att det är en domstol och inte kommissionen eller en enskild kommissionär, som ska yttra sig över frågan.

Östros kan till och med tänka sig att blockera arbetet med tjänstedirektivet om kommissionen ska argumentera mot Sverige i fallet med det lettiska byggföretaget Laval.

Jag är för EU, men det här är ren och skär högerpolitik. Kör hårt Östros!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida