Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-09-24

Sossecontainer stulen

Natten mellan tisdag och onsdag så var det någon jävel som stal min bil. En Volvo 945 av 1995 års modell. Den stod parkerad nere i carporten tillsammans med sina "kompisar", grannarnas bilar.

Att bli av bilen på detta sätt kommer antagligen bli kostsamt, så vida polisen inte hittar bilen i ett skick som innebär att försäkringsbolaget vill kosta på den ett iordningställande. Annars ska vi komma överens om vad bilen är värd. För mig var den värd guld, av det enkla skälet att den var betald, jag har haft den i fem år och för första gången har jag brytt mig om att sköta en bil med service och lite annan omvårdnad. Den har varit otroligt billig att äga, ca åttatusen kronor i fasta kostnader per år, sedan tillkommer ju soppan, men den kostnaden avgörs ju av mängden mil.

Dessutom innebär det förutom förlust av pengar, en massa merarbete och logistik. Säkert kommer jag totalt att få lägga ned en 16 timmar av min vakna tid, utportionerat över någon månad.

Det finns ingen logik i stölden. Jag kan förstå att de som köper en bil väljer en gammal och billig bil. Men om man nu ska sno en bil och carportlängan är full av bilar som är mellan ett och tre år gamla, betydligt ballare än min sossecontainer, betydligt snabbare och även en bil som är betydligt rymligare.

Om jag själv vore biltjyv, så skulle jag sno en Corvette, en Volvo XC eller en Saab Aero. Inte f-n skulle jag stjäla en gammal trött Volvo, som även fattigt folk har råd att köpa. Hur dum får en tjyv vara?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida