Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-09-06

Akbayan på besök

I går var en delegation med tio partivänner från vårt systerparti i Filipinerna på besök. Partiet heter AKBAYAN och är ett fantastiskt parti, med fantastiska människor som både uppträder med och genererar nytt engagemang. Bara det faktum att de i sitt namn har undertexten: "Citizens Action Party" vittnar om vilken inställning de har.

Från partiorganisationen kom: Edwin Bustillos, Fernando Corvera, Melay Abao och Sixto Carlos.
- Fernando är borgmästare i en stad som heter San Jose de Buenavista och den enda i gänget som är direkt kollega med mig.

Från Akbayans kvinnoförbund kom: Malou Perpetua, Antonia Moran Garcia och Angie Ludovice-Katoh.
- Malou träffade jag förra året när jag hade förmånen att få tala vid deras centrala kommunkonferens.

Från Akbayans ungdomsförbund kom: Jonas Bagas, Marie Chris Cabreros och Rolando Mejila.

Besöket ingår i ett av de pågående demokratistödsprojekt som Palmecentret genomför.

Vi hade diskussioner om opinionsläge, valrörelse, politiska läget, men också kring hur Tyresö kommun är uppbyggd och styrs. Vilka verksamheter som är kommunala, vilka som landstinget respektive staten ansvarar för. Hur den gemensamma sektorn finansieras. Bara det att alla nivåer bestämmer sitt eget skatteuttag är olikt många andra länder där lokala politiker ofta är helt beroende av statsbidrag. Det var två innehållsrika och roliga timmar. Och det var en ära att få vara värd för partivännerna från Akbayan.

2 kommentarer:

Klockan 5:16 em , Anonymous Anonym sa...

Hallå, jag och Bertil var faktiskt också med...

 
Klockan 5:31 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Helt korrekt påpekande, även om ni inte ännu betraktas som företrädare för Akbayan.

Som sagt:
Bertil Kinnunen, från Socialdemokraterna i Uppsala län och Elin Norén, från SSU-distriktet i Uppland var också med på besöket som det övergripande värdskap de har för gruppen.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida