Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-08-31

Bankeryd = Bankrutt

Moderaterna fick föga förvånande bestämma. Långtidsarbetslösa ska före skatt, oavsett tidigare inkomst få ca 7000 kr per månad, det blir ca 5000 kronor efter skatt. Det ska finansiera stora sänkningar av inkomstskatt och företagsskatt.

För enskilda människor som drabbas av arbetslöshet, så blir ett sådant förslag en katastrof, både ekonomiskt och socialt. 5000 kronor som ska täcka mat, hyra och allt annat.
De människor som kommit upp lite i åren, men som ändå har kanske fem eller tio år kvar till pension, som har gnetat och sparat under ett helt arbetsliv, de kommer att få dryga ut en sådan inkomst med sparpengar, sälja fast egendom och till sist få söka socialbidrag. De flesta kommer ganska snabbt att få söka kompletterande socialbidrag.

För Sveriges kommuner som har långtidsarbetslösa - och de finns både i glesbyggd och storstäder - så kommer förslaget att innebära en socialbidragsboom. Såvida inte Socialtjänstlagen ska tas bort eller kraftigt ändras. Men det kanske kommer kanske upp vid Täbymötet...

Värt att veta för de som inte är jätteinsatt i hur samhället är organiserat. Socialbidragen tas ur samma kommunala plånbok som skolan, äldre- och handikappomsorgen och dagis. Gissa vilka som får betala kalaset, jo det är Pelle och Stina på dagis samt Gustav och Greta på äldrehemmet.

För mig känns inte det här som de "nya moderaterna". För mig är det en uppvisning i klassisk högerpolitik. Läs mer på Aftonbladet.se

1 kommentarer:

Klockan 6:56 em , Anonymous Anonym sa...

Nu har jag inte läst alliansens förslag så noga men gällde inte den här ersättningsnivån först efter 300 dagar?

I dagens regelsystem har man väl inte rätt till någon arbetslösersättning alls efter 300 dagar?

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida