Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-08-27

Vinden vänder sakta åt rätt håll

I den Temo undersökning som redovisar i dagens DN så ökar stödet i väljaropioninen för Socialdemokraterna. Undersökning visar att 34,1 procent av väljarna kan tänka sig att rösta på Socialdemokraterna i nästa val. De enda statistiskt säkerställda förändringarna är den uppgången för (s) och en nedgång för (c).

Vändningen var högst väntad, men jag trodde inte att den skulle kommar förrän i slutet av oktober. När stödet för samtliga partier inklusive övriga partier har räknats ihop till 100%, så tillkommer 22,6% i form av väljare som inte har bestämt sig, osäkra väljare eller väldigt slarvigt uttryckt "Soffan".

Moderaterna har hämtat sin ökning primärt från de andra borgerliga partierna. Centerpartiet har en statistisk säkerställd nedgång som naturligtvis är lätt att förstå eftersom de alltmer distanserar sig från den svenska modellen och blir allt mer ett konservativt högerparti med landsbyggdstouch, de så kallade mauderaterna.
Kristdemokraterna har ökat med någon tiondel och ligger nu på 4,3%. Men mycket talar för att de kommer att åka ur Riksdagen vid kommande val. Nästa mätning tror jag kommer att ge besked om att moderaterna efter sin partistämma har hängt av (kd) för gott.
Det är en naturlig utveckling. Moderaterna påminner allt mer om Tysklands Kristdemokrater, som är mer av ett mainstreamparti. Det svenska (kd) har gått från ett mittenparti som ville vara vågmästare om de kom in i Riksdagen, till att bli ett riktigt, riktigt konservativt högerparti, som dessutom efter Alf Svenssons avgång tappat all profil.

Att valet kommer att bli både spännande och intressant är både visst och sant.

2 kommentarer:

Klockan 6:20 fm , Blogger paradox55 sa...

Jag tycker att de där temo undersökningarna är grymt missvisande främst för att...nu generaliserar jag ganska mycket...jag tror att arbetarna de som röstar på socialdemokraterna inte känner att de måste vara politiskt aktiva mer än när det drar ihop sig till val och om de blir tillfrågade vid annan tidpunkt svarar de jag vet inte för att slippa bli utfrågade och slösa bort tiden...

Det är min analys av varför Socialdemokraterna nästan alltid ligger lågt när det inte är strax innan ett val...

Jag säger inte att dessa inte är politiskt intresserade det är de i allra högsta grad. Jag tror dock att de tycker att det finns roligare saker att göra än att svara på trista TEMO undersökningar...

 
Klockan 10:52 fm , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Du har nog inte helt fel. Lägg därtill att många har förstått hur opinionsundersökningar fungerar och istället för att gå ut med plakat på gator och torg så "straffas" det regerande partiet (oavsett politisk kulör) för sådant som ogillas - politik eller allmän färdriktning. Och då avstår människor från att uppge något bästa parti eller genom att uppge ett annat parti än de egentligen gillar.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida