Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-08-15

Ur egen mun: Reinfeldt står för samma gamla högerpolitik

Eftersom reaktionen på om jag skulle skriva att Reinfeldt inte gått mot mitten, att Reinfeldt är lika mycket höger och moderat som sina företrädare, så finns risken att reaktionen skulle bli: "Det där säger du bara för att du är sosse":

Så istället har jag valt att citera Sveriges ledande moderata ledarskribent, den politiska chefredaktören på Svenska dagbladet, P J Anders Linder. En person som skriver intressant om moderata åsikter. Och ingen har hitintills definierat honom som smygsosse, vad jag vet.

P J Anders Linder skriver på sin ledarblogg följande om Fredrik Reinfeldts sommartal i Vaxholm:
"Det där med att Reinfeldt leder moderaterna åt vänster är inte lika entydigt som en del tycks mena."

Han fortsätter att beskriva de moderata förslagen till skattesänkningar och en del kring hur de ska finansieras:

"Huvudgrejen är 50 miljarder i sänkt skatt på arbete. Finansieringen har många beståndsdelar: höjd avgift i a-kassan, höjd trafikskadeförsäkring och minskade ersättningsnivåer i socialförsäkringarna är de viktigaste,"

Den moderata önskelisatan ser i P J Anders Linders tappning ut på följande vis:
"Jag saknar avskaffad värnskatt - och på lite längre sikt, avskaffad statlig inkomstskatt - i materialet."

Min stilla fråga är: - Kan det bli tydligare?

Det troligaste scenariot om det mot förmodan skulle bli borgerlig regering är att:
Mderaterna sänker skatten, Folkpartiet ser till att utgifterna ökar, KåDissarna gnäller på Sossarna, och Centerpartiet hoppar av.

Eller som P J Anders Linder uttrycker saken:
"Återstår nu att se hur fp, kd och c tar emot förslaget. Om reaktionen blir konstruktiv och de fyra kommer i mål lagom till Nuders budget, kan hösten bli en vår för borgerligheten."

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida