Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-06-27

Pass på pass

Idag så gjorde jag ett andra besök inom en kort tidsperiod, på polisstationen i Nacka Strand. Denna gång för att hämta de Pass som beställdes för knappa två veckor sedan. Det var pass till mig och barnen, för en semestertripp i sommar.
Vi kommer att tillhöra de sista med den nuvarande formen av pass. 1 oktober så kommer det ett nytt pass, där fotot tas med digitalkamera på plats vid ansökan. Nu är det inte så, vilket det går att ha många och långa synpunkter kring, men det är ett annat inlägg.

Jag var där på plats som nummer två utanför en stängd dörr, kösystemet bygger lite på samma princip som när man ska tjacka plåtar till en konsert med Springsteen, men för pass räcker det att komma en halvtimme före öppning för att få plats direkt framför kassorna. Även kring detta kan synpunkter ges. Men jag gissar att skälet är att alla andra är lika korkade som jag och inte fixar detta en surmulen dag i april istället för i mitten av juni. Skyll oss själva!!!

Det är nu jag börjar närma mig själva storyn. När jag precis kvitterat ut ett gäng sprillans pass, så kommer en kvinna, ungefär i min egen ålder, in på stationen och börjar skälla på en av poliserna i kassan. Hon håller upp två hundringar och undrar varför växlingsautomaten inte fungerar, så att hon kan få mynt att stoppa i fotoautomaten som står utplacerad på polisstationen. Naturligtvis struntar hon i att det redan pågår ett annat ärende i den berörda kassan. Polisen säger vänligt att de inte har hand om någondera av apparaterna, men att de ändå hjälpt till och anmält skadan till det berörda företaget. Kvinnan säger att det struntar hon i, för hon har "apbråttom"...

Och nu kommer klon. Det egna ansvaret. Visst finns det anledning att vara kritisk till att processen inte kan göras lite mer rationell. Men om man är sent ute och har bråttom, varför inte se till att själv gardera sig mot tidsspillan genom att ha växlat redan innan ankomst?
Jag tänker stilla på hur det kommer att vara vid flygplatsen, om denna kvinna kommer till gate någon minut innan avfärd och utan biljetter. Ska då flygplatspersonalen också ha sig en omgång?

På polisstationen fanns det flera barn, varav något var kvinnans eget, de var där för att ansöka om pass. Och skådespelet de fick bevittna gav dem följande budskap:
- Det egna ansvaret inte är så viktigt.
Och.
- Inte ens inför polisen behöver man visa respekt och hänsyn.

1 kommentarer:

Klockan 12:51 em , Blogger Jonas Morian sa...

Först nu såg jag detta intressanta och tankvärda inlägg. Det påminner mig om egna erfarenheter från samma ställe: http://promemorian.blogspot.com/2005/06/passa-p.html

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida