Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-06-19

En av de största har gått ur tiden

Totta är död. Totta Näslund, en av Sveriges största artister ha gått ur tiden. Jag satte mig vid burken för att sent om sider sammanfatta förra veckans alla aktiviteter. Och innan jag hinner så långt, för rutinen är liksom att först slå ett ögonkast på Aftonbladets hemsida, så möts jag av den tragiska nyheten.

Jag hade ingen aning om att Totta var sjuk, för mig har Totta varit något personligt, men det har inte varit privat. Jag har lyssnat jättemycket på Totta de senaste månaderna och nu känns det genuint dystert och tomt.

Osökt kommer jag mest att tänka på Tottas tolkning av Cornelis Vreeswijks - slusk blues, nedan följer den första versen:

Jag är en slusk. Jag är ett svin.
Jag gillar snusk, men du är fin.
Du dricker vin för njutningens skull
men jag gillar vin, för då blir jag full.

Såna som jag borde sättas i bur, eller hur?

Få artister har förmågan att vara både just artister och samtidigt samhällsdebattörer - utan att endera förmågan ger slagsida. Totta klarade den balansgången med någon slags självklarhet.

Just nu har vi anledning att gnola på en väldigt dyster blues!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida