Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-06-01

Besök på Förskolan Klinten

Idag har jag haft förmånen att få delta förskolan Klintens verksamhet, som är en auktoriserad Montessoriförskola, vilken drivs av ett föräldrakooperativ. Det var en spännande miljö att vistas i, trots att lokalerna inte är så där väldigt ändamålsenliga med verksamhet i två plan. Detta kompenserades genom en pedagogik som efter dryga tre timmars besök känns tilltalande. Det är en systematik mellan varje barn, förskolans leksaker och dess verksamhet, som har ett tätt raster. Det bygger också på att barnen tidigt ska agera utan rädsla och med självständighet.

3 kommentarer:

Klockan 6:06 fm , Blogger paradox55 sa...

Det är bra att läsa om att du är ute så mycket, Anders. Vet du hur det är med din opposition är de ute i kommunen i skolor, arbetsplatser etc?

 
Klockan 11:49 fm , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Hej, Tack, det är det riktigt roliga med mitt uppdrag, att kunna vara ute och prata med människor och följa verksamheten.

Jag tror att du i din fråga menar majoriteten. Jag vet inte exakt hur mycket de deltar i verksamheten, min bild är att de snarare åker ut på organiserade verksamhetsbesök, är flera stycken, där förvaltningen är motor.
Jag vill hellst åka själv och jag vill stanna några timmar för att få en fördjupad inblick i verksamheten.

 
Klockan 10:35 em , Blogger paradox55 sa...

De borde delta som du gör annars får man veta nada...

det är som att komma till ett fint dukat bord och inte få smaka...det kan se bra ut men smaka usch och fy...

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida