Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-24

IKT-stödd undervisning

Igårkväll mellan kl 18.00-19.00 så hade (s) grupperna i Kommunstyrelsen respektive Barn- och utbildningsnämnden besök av min bloggkollega Bengt Båvegård, som arbetar med IKT stödd undervisning. Bengt berättade om hur det funkar. Entusiastiskt om vilka möjligheter som finns, men visade också på en del problem som kan finnas.

Om du vill se den presentation som vi såg och lära dig mer kan du klicka på rubriken ovan, så länkas du vidare.

Det känns spännande att få diskutera skolans innehåll och lärande, istället för att som de borgerliga gör, bara fundera över upplåtelseformen. Jag menar inte att det är helt oviktigt, men det är inte heller det som får en att brinna för skolpolitik.

Om folk tänkte på sina bostäder som moderaterna tänker skolpolitik.
Tänk om du flyttar till en ny lägenhet. Det första man pratar med släkt och vänner om är inte om det är hyresrätt eller bostadsrätt. Och framförallt så sitter man inte jämför hyresgästföreningens stadgar och boinflytandeavtal med bostadsrättsföreningens stadgar.
- Det man vill visa är väl planlösningen. Hur bra det blivit med ytor för ungarna, säger barnfamiljen. Eller. hur häftigt det är att bo i en egen lya, säger den 20-åringen. Eller. Hur skönt det är att bo i lägenhet och slippa snöskottning och gräsklippning, säger pensionären. Nästan ingen framhåller stadgar och förvaltningsstruktur.

Tillbaka till de Bengt berättade om så var min bild att IKT-stödd undervisning är ett hjälpmedel i glesbyggd, men även i ett centrumnära och befolkningstätt område som Tyresö, kan det på ett påtagligt sätt kan stärka språkutveckling både för barn med invandrarbakgrund, men även för etniskt svenska barn, när de ska lära ett främmande språk som t.ex engelska.

Jag tror också att denna teknik kan vara ett sätt att hjälpa till med läxläsning, både för att göra läxorna roligare, men framförallt för att hjälpa de elever som av olika skäl inte kan få läxstöd hemifrån.

Den viktigaste slutsatsen för mig, var att det inte längre är den tekniska utvecklingen som står i centrum, utan att fokus har förflyttats till den mentala utvecklingen.

4 kommentarer:

Klockan 1:25 em , Anonymous Anonym sa...

"Det känns spännande att få diskutera skolans innehåll och lärande, istället för att som de borgerliga gör, bara fundera över upplåtelseformen."

Bara fundera över upplåtelseformen??? Har du över huvudtaget läst någonting om alliansens kritik mot den förda skolpolitiken?

Här är första googleträffen på leijonborg och skolpolitik och här är Maud Olofssons DN-debatt om gymnasiereformen.

Inte ett ord om upplåtelseform så vitt jag kan se.

 
Klockan 2:28 em , Blogger paradox55 sa...

Globaljuggler: Jag tror att Anders menar de kommunalpolitiker som han diskuterar med i Tyresö. De har nyligen lagt ner Nyboda skola.

Anders: Tack för att jag fick chansen att komma och visa de möjligheter som man kan använda sig av via den nya tekniken.

Det viktiga är ju hur man använder tekniken inte tekniken i sig. Metodiken spelar en väldigt viktig roll.

 
Klockan 9:47 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Nu tänkte jag primärt på den "lokala alliansen" som styrt Tyresös skolor och dess skolväsende skarpt sedan 1999-01-01.

I denna veckas nummer av lokaltidningen: Mitt i Tyresö så toppas Ettan (visst heter det så på murvelspråk...) med att Folkpartiet kräver godisförbud i skolornas cafeterior (heter det så???). Men det har inte heller så mycket att göra med skolans innehåll.

Nationellt så har det mestadels handlat om att skruva ned ambitionerna på de praktiska programmen, något som bland annat Svenskt Näringsliv är emot. Skälet är enkelt. Det krävs mer teoretiska kunskaper för att laga en Volvo V70 än en Amazon. Och så är det inom nästan alla yrken. Det kallas utveckling...

 
Klockan 11:03 em , Anonymous Anonym sa...

Aha, ok. Allianspartierna i Tyresö kan ha pratat upplåtelseformer nonstop sen valet, utan att jag hade känt till det. Jag antog bara det gällde riks.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida