Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-13

Barnen i Hanviken och de handikappade på Tyda.

Denna vecka har varit ganska händelserik, en del olika aktiviteter blandat med rätt mycket av inläsning och skrivarbete. Och det fick till följd att det blev trångt om tid. Jag har varit en usel bloggare denna vecka. Därför tänke jag berätta om veckans ljusglimtar i ett samlat referat. Bättre sent än aldrig.

Måndag:
Kl. 09.00 så anlände jag Hanvikens skola. Där började jag dagen med att möta Eva som basar på skolans expedition. Sedan fick jag i rask takt möta elever och lärare i olika klassrum och årskurser.


Ettorna är på grund av vattenskada utlokaliserade till Bergfotens skola.
Femmorna skulle till Vässarö på lägerskola. I femman så jobbar min gamla skolkompis Annika som lärare. Kul.

Samtal och en del pyssel på grund av att de hemlösa som Stockholms stad har utlokaliserat till Skrubba. Och som nu eldar gammal kabel så att det osar och stinker i delar av Lindalen. Jag ordnade med en anmälan till Stockholms miljö- och hälsoskyddskontor.

Tisdag:

Årlig besiktning av familjens Volvo 945 av 1995 års modell. Besöket resulterade i återbesök. Besiktningsmannen var ovanligt nitisk och slog ned på torkarblad, glödlampor och ojämn handbrom.

På eftermiddagen träffade jag mina kommunalrådskollegor i Södertörnskommunerna. Det är ett viktigt nätverk och ett viktigt erfarenhetsutbyte, inte minst för mig som är i opposition.

Onsdag:
Förmiddagen gick åt till kommunstyrelseberedning. De ärenden som kommer att avhandlas i KS om några veckor kom till oss ledande politiker och tjänstemän i kommunen i obearbetat skick. Sedan sätter majoriteten i bästa fall ned foten och bestämmer vad som ska göras med frågorna. Och för mig som oppositionsledare så är detta en viktig arena för insyn.

Torsdag:
Dagen börjar med sammanträde om kommunförbundets projekt medborgarfokus, där Tyresö deltar. Det handlar om hur demokratin ska utvecklas och kanske än mer hur den ska distribueras.

Vid lunch träffade jag och Inger Sarensten som är Kommunals ordförande i Tyresö, Christina Zedell som är ansvarig på kommunalarbetarförbundet nationellt för facklig-politiskt arbete. Christina är en otroligt bra person och en riktig pärla!
Den facklig-politiska samverkan är på väg att stärkas i Tyresö. Det känns viktigt och det är bra för alla intressenter.

Kvällen avslutades med styrelsemöte i Tyresö Socialdemokratiska Arbetarekommun.

Fredag:
Idag så började dagen med kommunledningsmöte. Det är kommunens strategiska chefer och ledande politiker. Det är mycket delning av information. Och inte mycket till beslutande ledningsmöte.
Att de genomförs beror nog mest på att moderaterna vill hålla de andra tre borgerliga partierna vid gott mod.
Själv brukar jag få med mig något matnyttigt från varje möte.

Den andra viktiga punkten på dagens agenda var att jag deltog i Tyda Allébackens verksamhet från 11.00-13.30. Det är dagverksamheten för handikappade i Trollbäcken.

Det var lunch, samtal med brukare och personal. Kl 13.00 var det fredagskaraoke. Jag fick sjunga ”I natt jag drömde”.

Detta har varit veckans ljusglimtar! Jag ska bättra mig till nästa vecka.



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida