Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-04-25

Är du mattant här?

Idag så har jag besökt och deltagit när Njupkärrs skola lagade och serverade skollunch. Kl 09.00 så kom jag till skolan och fick där ett varmt välkomnande. I köket hade verksamheten varit igång sedan kl 07.00, så det fanns ingen tid till annat än arbete. Snart iförd förkläde, skoskydd och en för ändamålet avsedd mössa på huvudet, så fick jag hjälpa till med att förbereda skollunchen.

Raggmunk med lingonsylt stod på matsedeln. Jag packade upp raggmunken efter att ha smörjt plåtarna och placerade dem i värmeskåp. Sallad och andra grönsaker var redan iordninggjort.
750 raggmunk var levererat. Vilket inte räcker till drygt 300 luncher för elever, lärare och annan personal.
Som tur var hade de potatisbullar i frysen som de kunde skarva med.

När lunchen var till ända så var det soprent på faten, men ingen sa att de gick hungriga matsalen. Och lite sallad fanns det kvar på faten.
När vi väl barnen kom till matsalen, så möttes jag av många glada och inte minst spontana tillrop och frågor. Barn gör så. Är du ny här? Är du mattant här? Eller matgubbe blir det väl? Vad gör du här!? Give me five...

Fyra iaktagelser efter fyra timmar i skolköket på Njupkärr:
1. Mina tre nya "kompisar" som jobbar där, sliter riktigt hårt för att hinna med att först servera frukost till fritidsbarnen som kommer tidigt. Därefter förbereda, färdigställa och servera lunchen. Städa upp och diska samt slutligen ordna med mellanmål

2. De har också en oro för att maten ska räcka till.Det är ofta ganska precis.

3. Själv tycker jag att mer mat borde lagas i kommunens centralkök, istället för som idag på findus ( i köket på skolan får endast koka pasta, ris och potatis, samt skära grönsaker. I övrigt handlar det om att värma och inte minst servera maten).

4. Den berömda ljudnivån, var INTE hög. Det var synnerligen lugnt och bara under en kortare stund, var det lite högre tonläge, men då var matsalen så gott som fullsatt.

Detta är i hög utstäckning en närande del av samhället...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida