Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-04-14

Moderat empati

Aftonbladet rapporterar att den moderate riksdagsmannen Per Westerberg anser att cancersjuka mår bra av att jobba. Klicka på länken i rubriken. Läs artikeln. Och bilda dig en egen uppfattning.

2 kommentarer:

Klockan 8:48 fm , Anonymous Anonym sa...

Som motivering till varför man ska sänka ersättningsnivån i sjukförsäkringen är det cyniskt. Som om canserpatienter behöver ekonomiska påtryckningar för att sluta ha canser.

 
Klockan 9:17 fm , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Moderaterna ville (åtminstone tills jag läste DN i morse) sänka ersättningsnivåerna i bland annat sjukförsäkringen till 65%.

För de som har låga inkomster och ingen respektive som kan försörja dem, så skulle det vara ett rejält hugg i ryggen.
Om man sedan parar detta med önskemål om att cancersjuka ska jobba trots att de är sjuka, så framstår detta åtminstone för mig som ganska magstarkt.

De som har någon lindrigare form av cancer och där de själva eller deras läkare bedömmer att de klarar att arbeta kan göra det redan idag. Det är inte förbjudet.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida