Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-04-08

65% sjukersätttning skapar redan splittring

Igår skrev jag om att den moderata ledningen nu hade bestämt sig för att sänka sjukersättningen för alla till 65%. Även för cancersjuka.
Idag så säger de andra tre borgerliga partierna nej till förslaget. Helt omöjligt säger centerpartisten. Vi är kritiska säger kristdemokraten i varsitt uttalande.

- Jag vet inte om det är de höga opinionssiffrorna, om skinnet är sålt innan björnen är skjuten. Men det här är ett utmärkt exempel på hur en eventuell borgerlig regering skulle fungera.

6 kommentarer:

Klockan 1:04 em , Anonymous Anonym sa...

Att socialdemokraterna som en gång i tiden värnade om arbetslinjen nu istället förespråkar friår, AMS-åtgärder och ersättningsnivåer som gör det olönsamt att arbeta är intressant.

Hur resonerade ni när ni bestämde er för detta?

 
Klockan 7:53 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
Klockan 8:08 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Friåret är ett otyg och elände. Jag gissar och hoppas att det är en eftergift i någon budgetförhandling med något av de andra partierna som ingår i regeringsunderlaget. Oaktat vilket så är friåret skräp!

AMS åtgärder däremot är bra för arbetslinjen. I Tyresö har arbetsförmedlingen ägnat 70% av sin förmedlingstid åt friåret, vilket resulterat i att arbetslösheten ökar i Tyresö, trots att den går ned i övriga länet. Även ungdomsarbetslösheten ökar och går upp och är dessutom högre än länsgenomsnittet. Det enda positiva som går att säga om det är ingen saknat kossan (läs: arbetsförmedlingen) förrän båset var tomt.

När det gäller andra AMS åtgärder än arbetsförmedling, så har teknik-och strukturutvecklingen byggt på den solidariska lönepolitiken. Det har inneburit att olönsamma företag slagits ut, istället för att människor slås ut.
Algots och teko-industrin är ett exempel, varvsnäringen ett annat.
I Sverige till skillnad från en del andra länder så har fackföreningarna varit positiva till rationaliseringar och de företag som inte klarat att utvecklats har försvunnit. I andra länder har facken varit konserverande för utvecklingen, genom att de slagits för gamla lösningar. Att svenska fack har accepterat och ibland drivit på utveckling beror på de svenska trygghetssystemen, på möjligheten att omskola sig, fortbilda sig.
Om omskolning var det gamla namnet, så heter det på nysvenska; Det livslånga lärandet.

Idag så träffade jag en konsult från WM data, hennes bakgrund var jobb i hemtjänsten. Nu var hon konsult och projektledare för handdatorprojektet i Tyresös hemtjänst. Ett lysande exempel.

Jag har tidigare jobbat mycket med förändrings- och utvecklingsfrågor. Det jag lärt mig, är att det BARA är TRYGGA människor som törs ge sig ut i det okända - som vågar hoppa fritt!

Och till sist. Det är varken speciellt spännande eller ekonomiskt lönsamt att vara arbetslös eller långtidssjukskriven.

 
Klockan 8:12 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Kommentaren ovan som är borttagen var min egen, som jag inte klarade att redigera i - så jag deleta och klippte in en ny upprättad version...

Det är med bloggandet som med sången, dansen och rytmiken. Hellre än bra...

 
Klockan 12:54 em , Anonymous Anonym sa...

Jag säger inte att AMS-åtgärder per definition är dåligt, men när inga andra åtgärder för att skapa jobb finns, och åtgärderna enkom används för att pressa ner statistik är det inte bra.

GP rapporterade nyligen om att arbetslösa datalärare tvingas gå nybörjarkurs i data. Vad är syftet med det?

Och jo, för väldigt många är det just ekonomiskt lönsamt att inte gå till jobbet. DN debatt-artikeln från Karolinska institutet visar att nio av 10 kvinnor i vården förlorar på att arbeta.

Jag är inte särskilt förtjust i 65 % ersättningsnivå, men jag föredrar detta framför att 90 % av av de kvinnor som går upp klockan 5 på morgonen för att ta sig till vården för att byta blöjor ska bestraffas för detta.

Detta är en realitet idag. Eftersom socialdemokraterna har valt att sikta in sig på Moderaternas förslag om sänkta ersättningsnivåer kan man inte tolka det som något annat än att Socialdemokraterna vill fortsätta bestraffa de som går till jobbet, och detta finner jag synnerligen märkligt.

 
Klockan 2:33 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Jag tror inte att människor uppfattar arbete som ett straff. Jag tror tvärtom att arbetslöshet upplevs som ett straff. Det visar också hälsojämförelser mellan de som har och de som inte har ett jobb.

Jag menar att arbetsmarknads-politiska åtgärder också är viktigt för att arbetskraften ska vara redo att ta ett nytt jobb.
För att skapa nya jobb så krävs det en aktiv näringspolik.
Du kan läsa mer om det här:
http://www.socialdemokraterna.se/sapobj.nsf/0/1B9AA227D6018D27C1256E9200302B57/$file/riktlinjer_2004.pdf

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida