Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-03-30

Biltullar omodernt

Nu verkar det tyvärr bli biltullar för oss som av olika skäl ska resa in till eller igenom Stockholm. Tyresöbor reser i hög omfattning ut från kommunen för att tjäna sitt levebröd. Vanligast är att resa till Stockholm, Solna eller annan norrkommun. Skälet för att välja bilen är för vissa att tjänsten så kräver. Och för de allra flesta så handlar det om tidsbrist.

Stockholmsregionen har redan idag de längsta arbetsresorna. Räknat i tid. Bilresor är ingen ekonomisk hit med de bensinpriser som råder. Få som kan välja kollektiva resor väljer bilen.
Ett mer modernt sätt är att bygga ut och förbättra kollektivtrafiken, göra den till ett attraktivt alternativ. Istället för att tvinga eller straffa människor.

Jag tror också att ett och annat företags ekonomichef skulle argumentera flitigt för att tjänsteresor genomfördes med kollektivtrafik framför, egen bil eller taxi - om det lönade sig. Tid är pengar.

Regionen och miljöintresset behöver förföra resenärerna. Och det kan bara ske med sköna trafiklösningar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida