Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-03-28

Aftonbladets debattsida - sämre och sämre

Aftonbladet har möblerat om på sin debattsida. Två språkrör har tagit plats, Lotta Gröning och Johan Hakelius. Tanken är säkert god att göra debattsidan mer interaktiv, med omröstningar om vilka som ska få skriva de kommande artiklar.

Tyvärr känns det som två tonårsföräldrar, som har i uppdrag att ordna en klassfest för ett gäng 15-åringar. Föräldrarna tycker att de är dö-hippa, ungdomarna är inte lika övertygade.

Aftonbladets ledarredaktion är en av de bästa inom (s)-pressen. Den är till skillnad från Arbetarbladet, Dalademokraten med flera, inte bara en massiv uppvisning i gnäll och allmän EU fientlighet. Den har varit kritisk och pådrivande (även om jag inte gillar allt de skriver, men det är en annan sak).

Aftonbladet har i många andra avseenden varit framsynta. TV-bilagan är ett exempel, Sportbilagan och sportbladet andra. Och den mest framgångsrika delen är enligt min uppfattning aftonbladet.se .

När det gäller debattsidan så är detta den andra försämringen. För några år sedan flyttade "sidan 3" och blev "sidan någonstans jättelångt bak". Den förändringen gick att förstå eftersom sidan tre är en oerhört attraktiv annonsplats.
Men debattsidan i pop-version känns inte som att Aftonbladet vårdar sitt varumärke.
Andra arenor kommer att vara mer attraktiva för de som kan välja plats för publicering. Trots Aftonbladets upplaga och geografiska spridning.
Eller är det en medveten strategi, att även debatt och politik ska vara en del av nöjessidorna? Ett första steg mot att avskaffa ledarsidan?

Idag så låter Aftonbladet författaren Bengt Pohjanen att uppmana människor att valskolka 2006. Ibland så tvivlar jag på min egen förmåga, är det jag som inte begriper, som inte förstår. Men inte idag, det var länge sedan jag kände mig så säker på att något var så genuint genomkorkat!

Däremot är jag fortfarande förvånad. Och det händer minsann inte ofta.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida