Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-03-15

”Kollektivavtalet – min trygghet”

Jag vill med dessa rader uppmana alla som har möjlighet att delta i den manifestation om de svenska kollektivavtalen, som arrangeras av Byggnadsarbetareförbundet, Elektrikerförbundet, Målareförbundet och Fastighetsanställdas förbund. Se inbjudan nedan.

Det är viktigt att vi blir många som visar att svenska kollektivavtal behövs på arbetsmarknaden.

SIFO har i en undersökning ställt frågan:
Bör svenska fackföreningar genom blockader hindra utländska företag från att utföra arbeten i Sverige om de inte skriver på svenska avtal?
- 60 procent av de tillfrågade svarade JA på den frågan.


Inbjudan till Manifestation:
”Kollektivavtalet – min trygghet”

Den senaste tiden har kollektivavtalen angripits från starka krafter i vårt samhälle. Det är därför av stor vikt att vi står enade i vår kamp för kollektivavtalen som ger oss rättvisa och trygga arbetsvillkor. Var med och visa ditt stöd i vår manifestation!

När:
Torsdagen den 17 mars
Samling:
Sergels Torg kl 09.00-10.00
Avmarsch:
kl 10.30
Avslutning:
Ca kl 12.30

Tåget går från Sergels Torg via Hamngatan, Kungsträdgårdsgatan, Strömbron och till Mynttorget.

På Sergels Torg blir det musikunderhållning och det kommer att serveras kaffe/te/choklad och bullar.

På Mynttorget kommer bland annat arbetslivsminister Hans Karlsson och medlemmar från de arrangerande fackförbunden att tala.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida