Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-03-14

För Moderaterna var det bättre förr. Bliv vid din läst.Insändare skickad till Mitt i Tyresö

Insändare som jag har skickat till Mitt i Tyresö:

För Moderaterna var det bättre förr. Bliv vid din läst.
I Moderaternas tidning ”Vi i Tyresö” - så återfinns en tecknad serie. Oavsett om det är samhällssatir eller något som ”inte betyder någonting” – så finns den där. Och Moderaterna är Tyresös regerande parti, de ger ut en tidning, och den står väl rimligtvis för något?
Jag har inga svårigheter med det raljanta, men det är inte okey att sprida fördomar!

Indirekt så försöker Moderaterna motivera gammal högerpolitik med fördomar om att det inte spelar någon roll om man inte kan läsa när man ändå ”bara” ska bli snickare. Att dyslektiker skulle vara särskilt händiga.

- Ett bristande skolsystem kan kraftigt försvåra för en dyslektiker, men med rätt stöd och ny teknik så är det ingen skillnad i förmågan att lära in.

Dalskolan utgör ett gott exempel, när de genom att ta frågan på allvar genomför en kvalificerad undersökning av de elever som skolan misstänker kan vara dyslektiker. Dalskolans lärare hanterar dyslexi på ett pedagogiskt och proffsigt sätt, skolan ger möjlighet att få låna en ”egen” bärbar dator. Detta innebär att elever med dyslexi ges förutsättningar att förbereda sig för studier både på gymnasie- och högskolenivå.

I den gamla världen så var rådet ofta att skaffa sig ETT riktigt yrke. I den nya kommer en löntagare att utveckla, fortbilda och byta spår FLERA gånger under ett yrkesliv.

Idag är det en bråkdel som många typografer som för 25 år sedan. Trenden är inte färre tidningar, snarare den motsatta med fler editioner av samma tidning.
Saab gör fler bilar idag, på avsevärt färre anställda. Utveckling av arbetsorganisation och tekniska processer är en förutsättning för ekonomisk utveckling i Sverige.

Det är viktigt att människor klarar att möta både ny teknik, ny kunskap, nya jobb och en ny tid. Så att fler kan arbeta och bidra hela vägen tills de uppnår ålderspension. Därför kräver dagens praktiska gymnasieprogram mer teori än gårdagens.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida