Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-03-13

SIFO: Det är arbetslösheten inte skattehöjning eller gran(s)kning

Socialdemokraterna rasar 5 procentenheter i senaste SIFOn. Orsaken till tappet, för det är definitivt ett ras, diskuteras i media och dess analys av förändringen är orsakad av att Perssons och Nuders avisering om en skattehöjning på lång sikt. Marita Ulvskog menar att det beror på en orättvis granskning av (s). Någon ytterligare antar att det beror på alltför intimt samarbete med (mp).

Ulvskog har både rätt och fel. Rätt i den meningen att media inte granskar de borgerliga partierna, dess företrädare eller dess allierade. Däremot har hon fel när hon påstår att (s) granskas på ett orättvist sätt. De som gör dumma saker, säger dumma saker får räkna med att också beskrivas på ofördelaktigt sätt. Journalister skriver bara det vi säger och gör. Men visst är granskningen ensidig!

Till skillnad från Svenska Dagbladet, Aftonbladet och Marita Ulvskog, så har inte jag något bakgrundsmaterial. De analyser jag hitintills läst ger vid handen att det är rätt mycket av gissningar.

Min bedömning (läs gissning) är att det snarare handlar om för lite aktivitet på det område som berör människor mest, nämligen att bekämpa arbetslösheten.
Politiken kan inte ägna sig åt att reagera. Det handlar om att agera.

Det utspel som Nuder gjorde på Harpsund är rätt och riktigt. Det kommer förhoppningsvis att innebära ett nappatag i kampen mot arbetslösheten. Även om den inhemska efterfrågan kommer att bidra till att få ner arbetslösheten så är det viktigt med någon form av offensivt paket för att bekämpa arbetslösheten.

Det är också dags att Arbetsförmedlingen börjar ägna sig åt att bekämpa arbetslösheten, särskilt ungdomsarbetslösheten. Och struntar i friåret! Det kan de ägna sig åt på lediga stunder.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida