Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-04-05

Mot rasism och främlingsfientlighet



Igår besökte jag Tyresö gymnasium för att prata om rasism och främlingsfientlighet. De politiska partierna i Tyresö går ut tillsammans under det gemensamma namnet - "Ett Tyresö för alla".

Vi har delat in oss i fyra stycken grupper med två personer i varje. Vi har delat in oss så att det finns både en man och en kvinna och på samma sätt att det finns en som tillhör något av majoritetetspartierna (i Tyresö är det de borgerliga) och en som tillhör något av oppositionspartierna (s,v eller mp). Det är viktigt att markera enighet mellan de politiska partierna i denna fråga.

Normalt så brukar jag och Anna Steele Karlström (fp) vara ute tillsammans, men Anna var sjuk igår och Jan Larsson även han från (fp) kom i hennes ställe.
Vi hann med tre lektioner och tre klasser. I åtminstone två av dem så var det riktigt bra diskussioner. Det finns en påtaglig medvetenhet på gymnasiet om det hot mot demokratin som rasism och främlingsfientlighet innebär. Det är också tydligt att eleverna på Tyresö gymnasium mestadels är trygga människor, annars hade det funnits en större jordmån för antidemokratiska idéer.

Om någon vecka så har vi varit i så gott som alla klasser på Tyresö gymnasium. För mig har det varit roligt, stimulerande, lärorikt och viktigt.

2 kommentarer:

Klockan 2:16 em , Blogger paradox55 sa...

Gott att ni åker runt och pratar i skolorna. Och tillsammans de olika partierna för att visa enad front mot rasism.

Det vore bra om ni också tog er tid att vara i skolorna för att se hur vardagen är för till exempel Lärare och Mattanter.

Jag har själv haft möjligheten att äta på Tyresö Gymnasium och det är helt okej mat där.

 
Klockan 3:53 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Hej,
Vi försöker vara ute en del iverksamheten, naturligtvis kan vi bli oerhört mycket bättre.

Jag har nu ätit ett antal gånger på gymnasiet. Det är två saker som slår en. För det mesta är maten helt okey, men jag blir oerhört störd över köttbullar från Felix eller mamma Scan. Centralköket kanske inte kan rulla köttbullar till alla elever i Tyresö, men de kan göra pannbiff eller köttfärslimpa. Det blir både billigare, godare och nyttigare. Likadant med potatismos ska göras av potatis inte av pulver, även om det blir dyrare. De flesta gångerna har det emellertid varit riktig mat.
Det andra är miljön. Jag förstår att glas och tallrikar är av hårdplast i grundskolan. Men på gymnasiet är de flesta vuxna människor och vill vi att de ska uppträda vuxet så får vi behandla gymnasieungdomarna som vuxna personer och ordna en annan miljö.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida