Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-04-24

Skolgårdsdag i Krusboda

Idag har det varit skolgårdsdag vid Krusboda skola. Vad är det undrar vän av ordning. Det är som en städdag i kvarteret fast på skolgården och mycket mer avancerat.

Själv har jag målat plank tillsammans med yngsta sonen mellan kl. 09.00-14.00.

Andra föräldrar målade samtidigt staket, lekrutor och lekormar. Några snickrade bänkar och Spaljéer - vilket i sig var ganska häftigt när några pappor som jobbar i byggsvängen, körde in sina bilar och lastade av bordsklingor och andra maskiner.
Även vanligt krattande, rensande av ogräs och andra städuppgifter stod arbetslistan.
Barnen hjälpte till på ett fantastiskt sätt men när uthålligheten tröt kom de istället bärande på en höna, en tupp eller pytteliten kyckling från skolans gröna uterum.

Eldsjälen bakom både gröna rummet och skolgårdsdagen är Solveig Dahl. Hon har under många år byggt upp och skapat en ganska stor samhällsförändring - På Krusboda skola. Varje skola skulle ha en egen Solveig!

Igår hade några av gångarna i Krusboda sin städdag i kvarteret. I helgen har också Tyresö golfklubb haft städning nere vid golfbanan. Båtklubbar och andra har en ständigt pågående upprustning.

Kort sagt! Denna helg har många Tyresöbor, använt sin fritid, för att tillsammans göra stora ideella insatser för det gemensamma. Det är samhällsengagemang!

1 kommentarer:

Klockan 9:43 em , Anonymous Anonym sa...

Tusan va coolt att hitta dig Abbe i bloggvärlden ;)

Själv har jag börjat blogga lite smått på lo.se/ung.

Hoppas allt är bra med dig.

//Kalle Larsson

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida