Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-02

1 maj i Tyresö och på Björkbacken

Igår var det 1 maj. Det är inte en dag som ska firas. Julafton och midsommar firas. 1 maj är en djupt politisk dag. En dag att manifestera. I Tyresö så var det samling kl 10.00 vid Ica Granängsringen. Kl 10.30 var det avmarsch till Bollmoraängen. I år så tågade vi tillsammans med Socialdemokraterna i Nacka.

Väl framme på Bollmoraängen så inleddes själva mötet med ett kort hälsningsanförande av ordföranden för Socialdemokraterna i Tyresö, Kristjan Vaigur.

I år så hade Tyresö förmånen att gästas av biståndsminister Carin Jämtin. Enligt min uppfattning så tillhör Carin en av de politiskt skarpaste i regeringen. Hon har också en förmåga att skapa trygghet omkring sig.
Biståndsfrågorna är värderingsfrågor. Carin kunde berätta att Sverige nu blir det land i världen som ger mest per person i bistånd. Och att biståndet faktiskt betyder en massa saker i form av att minska svälten, underlätta för barn att få gå i skolan och andra oerhört basala saker.

Årets 1 maj insamling gick till I-fonden för långsiktig uppbyggnad i Asien efter flodvågskatastrofen.

Efter Carin Jämtin så blev det underhållning av Nacka Symphonic Band som kommer från den kommunala musikskolan i Nacka, därefter tal av biskop emeritus Bengt Wadensjö. Mer underhållning, nu med Tyresöbandet - Nostalgia Boys. Tal av SSUs nyvalde ordförande i Tyresö - Johanna Wahlberg. Ett andra inslag av Nostalgia Boys. Och som avslutning ett kort tal av min oppositionsrådskollega i Nacka, Gunnel Nyman Gräff.

Själv fick jag iklä mig rollen som kom-fram-och-säg. Ett uppdrag som går ut på att hålla i programmet och på respektive avannonsera aktiviteterna i programmet.

Vid tvåtiden så var jag på Björkbackens Äldre centrum för ett annat slags 1 maj arrangemang. Bollmora västra Socialdemokratiska förening och dess ordförande Kicki Helgesson hade ordnat kaffe och tårta för intresserade pensionärer som inte längre förmår att vara med och gå i 1 maj tågen. Jag höll ett kortare anförande.

Hem och laga middag till familjen. Sedan badmintonspel i en timme. I vattenfallet, duschen alltså. Kommissarie Beck på tv och en stänkare…

…Sedan somnade jag ovaggad!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida