Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-06

Etik eller moral vid ordförandeval???

Erik Slottner tvingades mot sin vilja att avgå som ordförande kristdemokraternas ungdomsförbund, rapporterar Aftonbladet. Skälet är att Slottner är homosexuell.
Slottner lämnar inte bara ordförandeskapet, utan lämnar också sitt medlemskap.

Kampen kom istället att stå mellan å ena sidan Charlie Weimers, som var en av grundarna av det högerextrema nätverket Engelbrekt. Och å andra sidan Ella Bohlin, som tidigare varit aktiv i Livets ord och som nu är med i frireligiösa Södermalmskyrkan.

Ella Bohlin vann med knapp majoritet omröstningen, med röstsiffrorna 79-76.

Som varande 41 år medelålders partiaktiv ”kommungubbe” brukar jag inte lägga mig i vad de politiska ungdomsförbunden gör.
Dock blev jag uppriktigt glad över att det dök upp två MUFare som åhörare på kommunfullmäktige. Det är faktiskt kul även när det går bra för de andra partiernas ungdomsförbund. Det behöver politiken.

Jag tror att alla politiska ungdomsförbund från tid till annan har politiska och personvalsmotsättningar, det hör i någon mening till. Men Kristdemokraternas ungdomsförbund däremot känns bara genuint obehagliga. Det är som en dålig smak i munnen, som inte vill gå bort.

7 kommentarer:

Klockan 6:47 fm , Blogger paradox55 sa...

När det gäller KDU så är det upprörande och skrämmande att man fortfarande inte kommit längre i sin öppenhet gentemot andra människor.

Angående unga politiker så tror jag att man bör börja tänka om inom politiken. Språket är det som borde ändras. Istället för att skapa kanslisvenska så borde man försöka skapa ett politiskt språk som inbjuder alla inte förbjuder alla.

Det är anledningen till varför ungdomar inte söker sig till politiken.

 
Klockan 10:59 fm , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Jag tror att du har alldeles rätt. I takt med att de politiska ungdomsförbunden har blivit mindre så får de - "som går direkt från Pampers till Armani, utan att passera jeans" - ett större inflytande och blir mer tongivande.

Och det verkar gälla alla partiers ungdomsförbund.

Mer pang på rödbettan och mer klarspråk skulle vara välgörande även i moderpartierna...

 
Klockan 1:14 em , Blogger paradox55 sa...

Härligt med politiker som talar om som det är och inte runt.

Det behövs definitvt mindre kanslisvenska i Riksdagen och mer klar och tydligt vardagsspråk.

 
Klockan 2:36 em , Blogger Patric Rylander sa...

Tja... man kan ju ha olika fördomar. En del har det mot homosexuella, andra mot frireligiösa. Eller vad säger du Anders?

Välkomna att läsa mer på min blogg: http://patricrylander.blogspot.com/

 
Klockan 4:16 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Ja om du vill kalla ett djupt obehag för fördomar, så har jag nog fördomar mot både Engelbrekt och Livets ord. Det har jag för övrigt även mot Sverigedemokrater och Nationaldemokrater.

Men, trots att jag inte står Kristdemokraterna speciellt nära, så hyser jag en fullständig respekt både för KD som parti och Alf Svensson och Leif Kennerberg som ledande företrädare på olika nivåer.

Därav mitt inlägg.

 
Klockan 11:19 fm , Blogger Patric Rylander sa...

Tack för klargörandet!

Det finns ju på sina håll en tendens att säga saker om frikyrkliga som skulle vara otänkbara att säga om exempelvis homosexuella, färgade och judar.

Beträffande KDU bör man nog också ha med i bedömningen att KDU faktiskt valde en öppet homosexuell person till förbundsordförande. Hans läggning var väl känd när han valdes förra året.

 
Klockan 2:18 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

...eller politiker, journalister och stockholmare.

Jag är inte religiös på något vis. Däremot är många kyrkor och frikyrkor att beundra. Frälsningsarmén driver t.ex Härberget i Tyresö på entreprenad och gör det så vitt jag förstår med den äran. Ett arbete med människor som många andra fjärmar sig ifrån. De gör många andra bra ideela saker också.

Om Södermalmskyrkan vet jag inte så mycket, där har jag ingen uppfattning åt något håll.

Livets ord däremot tillhör inte de frikyrkor som är att beundra. Mig förskräcker de bara.

Oavsett vilken gud som tillbeds eller vilken religiös inriktning som förespråkas, så är väl de flesta oftast godhjärtade samtidigt som det alltid finns några få galna fundamentalister.

När det gäller valet av KDU ordförande eller val till något annat uppdrag oavsett politisk kulör, så borde den sexuella läggningen inte ha någon betydelse.

Och att välja en ny ordförande efter ett år är inget konstigt, utan demokratins spelregler.
Men att av två nya kandidater, så har en tillhört det högerextrema nätverket Engelbrekt och den andra Livets Ord.

Ingen hade sagt flaska om det handlat om Pingstkyrkan, Frälsis, Syrisk-ortodoxa, Svenska kyrkan, Katolska kyrkan med flera.

Så för mig var det inte frikyrkor per definition, som jag vände mig emot, vilket man kanske kan läsa in i min text. Jag ber om ursäkt om någon tror att jag menade alla frikyrkor. Så var inte fallet.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida