Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-02

”Lunchkorv och pepparrotssås ” - på Nyboda högstadium

Idag har jag varit på Nyboda skolas högstadium för att uppleva hur skolmåltidsverksamheten verkligen fungerar. Från kl 09.00-13.30 så deltog jag i arbetslaget i köket.

Förra veckan rapporterade jag om fyra timmar i köket på Njupkärrs låg- och mellanstadieskola och hur jag hjälpte till att tillaga och servera raggmunk.
Idag så var det tid att prova arbetet i skolköket på Nyboda högstadium.

Och jag kan berätta att det skiljer sig åt. Pålåg- och mellanstadieskolorna serveras förutom lunch även frukost till de tidiga fritidsbarnen och mellanmål på eftermiddagen.

Denna dag hade niondeklassarna idrottsdag på Trollbäckens IP. En tredjedel (1/3-del!!!) hade sjukskrivit sig, sannolikt för att det var just idrottsdag. Ytterligare ett antal åt på vägen mellan Trollbäcken och Nyboda, förmodligen hemma. Så detta innebär att det var ca 100 stycken färre än vad det hade planerats för.

Dagens rätt var Lunchkorv, kokt potatis och pepparrotssås med grönsaksbord därtill.
All mat utom såsen tillagade vi i köket på Nyboda. Såsen kom färdig från centralköket.

På Nyboda så serverar de riktig potatis, inte den där vakumförpackade färdigskalade minutpotatisen, utan helt vanlig tvättad potatis, samma som finns på Konsum och Ica. Jag tror att det är klokt. Det är godare, nyttigare och det kan knappast vara dyrare än ett halvfabrikat.

Skolmaten har utvecklats positivt de senaste tio åren på ett område. Mer grönsaker och sallad har etablerats. Förr så var det rivna morötter till fisken och kanske någon ytterligare gång. Däremot så har utvecklingen gått i andra riktningen med fler och mer av halvfabrikat och mindre som lagas på centralköket. Den utvecklingen behöver brytas anser jag. Och det handlar inte om pengar, utan om folkhälsa!

1 kommentarer:

Klockan 12:29 fm , Blogger paradox55 sa...

Dessutom handlar det om att eleverna inte har energi att lära sig om de inte får i sig tillräckligt med näring...

i förlängningen så svälter vi vår framtid..

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida