Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-16

Äntligen debatt mellan Persson och Reinfeldt

Äntligen får Persson och Reinfeldt mötas i en debatt som sänds i TV. Jag tycker inte att debatter är det ultimata formatet för politik. Det blir lite resonemang och mycket att slå fast redan kända ståndpunkter. När det gäller debatt på partiledarnivå, så är dessa alltid enormt förberedda, ståndpunkterna är kända av aktiva och bevakande journalister, men inte alltid av väljarna. Vi vet också att den stora partiledardebatten sista fredagen innan valdagen, har betydelse för valutgången.

Debatter mellan (s) och (m) är också alltsom oftast bättre av två skäl. Det finns en tydlig skiljelinje mellan partierna rent idémässigt. Och de är så oerhört mycket proffsigare i sin framställan än de andra partiledarna.

Det är trist att det har tagit så lång tid att komma till skott. Att inte kunna komma överens om formerna framstår som lite omoget. Så att det nu blir av är viktigt också för att inkubationstiden varit så lång...

Den 24 maj så kommer Göran Persson visa att (s) står för den politik som möter vardagens bekymmer för morgondagens samhälle och medborgare.
Frihet, jämlikhet och solidaritet är socialdemokratins idéarv. Lika klassiska som geniala.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida