Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-15

Aftonbladets debattsida utan innehåll

Jag är ingen moralist. Jag kan förstå att en tidning skriver om Big Brother och andra dokumentära såpor på nöjessidorna, även om jag inte upplever dessa som ett nöje, men folk vill uppenbarligen läsa om detta och tidningar skulle annars tappa i upplaga. Och upplagan är grunden för dess ekonomiska existens.
Jag störs inte heller av nöjessidorna, då jag snabbt och ledigt brukar bläddra förbi dem.

Aftonbladet har tillsammans med Svd, nog en av de bästa ledarsidorna. Nästan alltid intressanta och självständiga, vilket inte betyder att jag alltid delar dess åsikter. PJ Anders Linder på Svenskan vars åsikter jag sällan delar, är knivskarp både i sin analys och i sitt språk och är enligt min uppfattning den stjärna som lyser starkast på den publicistiska himlen.

Chefen för Aftobladets samhällsredaktion, Lena Mellin, är ett annat gott exempel. Sällan snäll, men oftast skicklig - vilket är hennes jobb och hon vinner därigenom respekt.

Men...
Jag har förut skrivit om hur usel Aftonblades debattsida blivit sedan de bytte till nya debattredaktörer. Det usla har blivit sämre. Hakelius&Gröning framstår som blandning av miljöpartistiska Språkrör och programledarduon i Big Brother. Det senaste på debattsidan är listor???

Listorna introducerades i dåvarande fredagsbilagan av dess dåvarande frontperson - nöjesreportern Tom Hjelte. Han gjorde listorna till något roligt och framförallt så var listorna placerade på rätt ställe i tidningen.

Man kan fundera om nästa steg är att göra Kerstin Hallert till chef för ledarredaktionen och Helle Klein övergår till att lansera kläder i ylle under eget namn. Strumpor by Klein...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida