Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-23

Städdag

Igår, söndag var det städdag hemma på min gång i Krusboda. Det betyder en massa saker. Sopa rent, rensa rabatter, så gräs. Dessutom fanns det på uppdragslistan också att snickra och måla. I vår del gången och vid de gemensamma ytorna så var föremålens skick sådana, att det bara hade inneburit konstgjord andning att snickra och måla. Det handlar istället om nyanskaffning.

Krusboda är byggt mellan 1970-75. De äldsta delarna är nu 35 år och åldern börjar ta ut sin rätt. Utseende och karaktär avgörs i hög utsträckning av det sköts om. När staketen hänger på trekvart och asfalten är lappad och lagad så sjunker helhetsintrycket.

Det som är kul med städdagar är att det skapar naturliga kontakter grannar emellan. Efter att i princip varit i ide under vinterhalvåret så kommer inte bara sopborsten och grillen fram, utan även viljan att ta kontakt och prata med varandra tinar upp.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida