Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-05-20

Fullmäktige igår...

Igår kväll så genomfördes kommunfullmäktige i Tyresö. Om jag inte redan var djupt engagerad och politiskt intresserad så vet jag inte vad jag hade tyckt...

För att börja baklänges. Moderaterna som leder den politiska majoriteten i kommunen, avslog (tillsammans med sina stödpartier) en motion om samverkan mellan kommun, landsting och kommunens helägda bostadsföretag. Motionen har varit uppe vid två tidigare tillfällen i fullmäktige, och egentligen argumenterade alla för innehållet.
Problemet är att de är så osäkra att de hänger upp tillvaron på formalia. Det verkar vara enklare att utse ny påve i Rom, än att bestämma något om skridskobanor eller samverkan för bättre och billigare äldreservcice i Tyresö.
Poängen i motionen var ökad samverkan mellan det allmännyttiga bostadsföretaget, kommunen och landstinget. Inget konstigt med det. Alla är vinnare. Syftet är att människor ska klara sig fler år själva (och vem vill inte det). Kommunen sparar en hel del pengar, men framförallt så vill människor klara av sina bestyr själva.

Vi antog en ganska tung investeringsbudget i full politisk enighet. Nödvändigt enligt min uppfattning. Men frågan är om den också leder till fler och nya jobb och därmed också får som bieffekt att den stimulerar ekonomin för det lokala näringslivet?

Vi diskuterade kommunens kvartalsbokslut. Lägre skatteintäkter är den viktigaste avvikelsen, vilket primärt beror på arbetslösheten i landet.

Två interpellantioner. En om tillgänglighet, handikappanpassning och en eventuell flytt av föreningsgården bort från Tyresö centrum. Den andra handlade bland annat om mobbing och droger bland unga i Tyresö.

Det som blir alltmer uppenbart är att de borgerliga verka sakna drivkraft. De vill ingenting. Goda (s) förslag läggs i karantän och tas sedan fram och omformateras till borgerliga idéer och förslag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida