Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-06-08

Ingen rundpingis på Fritidsgården

Igårkväll så besökte och deltog jag i verksamheten på Tyresös enda allmänna fritidsgård. Den ligger vid Nyboda skola. Jag var där från kl 18.30 tills de stängde gården vid kl 21.30. Dels så spelade vi lite pingis, inte rundpingis utan kungen, som är en annan variant där flera spelar samtidigt och där man åker ut efter hand. Kul!

Jag fick också tillfälle att resonera med de som arbetar på gården. Vi talade dels om det som sker på själva fritidsgården, men också det som händer på olika andra platser runt om i kommunen. Fritidsgården bedriver förutom gårdsverksamheten också fältverksamhet. En nog så viktig och angelägen uppgift som går ut på att både fånga upp ungdomar som de träffar på ute, det handlar om att hantera alkoholfrågor och det handlar inte sällan om att medla och brygga över motsättningar mellan olika ungdomar. Ett nog så svårt arbete.

Det är en ganska stor tonvikt av grabbar, det är tydligt att de tillhör olika kompisgäng, med lite olika ålder och intressen. Ett bekymmer har varit just obalansen mellan tjejer och killar. Gården jobbar med tjejgrupper och har också ett särskilt tjejrum.
Under kvällen så fick jag även tillfälle att prata med några av de ungdomar som besöker gården regelbundet.

Verksamheten går nu mot terminsslut. Fritidsgården stänger när skolan har sommarlov. Det tål verkligen att funderas över. Är det så klokt? Jag anser att gården håller stängt alldeles för lång tid av sommarlovet.
Nu blir det sommarlov, väldigt många 14-16 åringar kommer inte att ha något sommarjobb. För de allra flest är det ännu en tid kvar innan föräldrarna får sin semester. Och en bit sommarlov efter att föräldrarnas semester är till ända.
Några kommer inte att komma iväg alls på någon semester eller miljöombyte.

Själv kommer jag osökt att tänka på Nationalteaterns gamla låt -Barn Av Vår Tid - och första delens sångtext:

Vi är barn av vår tid
vi är barn av vår tid
Är du rädd för ditt eget barn
lilla mamma...?

Vårat tidsfördriv
vårat tidsfördriv
är att slå pensionärer på käften
eller hur
lilla mamma...?

Vaktbolagen kommer snart
då blir det en jävla fart
dom har betalt för att jaga ungar
Gården är stängd för länge sen
Snuten jagar tonårsgäng
Natten är så hård för betongens kungar

Vi är barn av vår tid
vi är barn av vår tid
Är du rädd för ditt eget barn
lilla mamma...?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida