Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-06-05

Svensk flagga och EU-servetter!

Imorgon är det Sveriges Nationaldag, inte bara svenska flaggans dag som den hette för några år sedan. För de allra flesta en ledig dag, för första gången. Det känns som om firande anbefalles. Efter drygt 40 år (ja, man kan inte tro att jag är så gammal) utan firande, så ska det firas?

Jag kommer emellertid på mig själv med att fundera över hur detta ska hanteras. Detta ovana och nya. Att det inte blir ett 17 maj, 4 juli eller 14 juli står klart. Jag tror att en ny tradition ska introduceras lugnt och försiktigt. En bättre "Söndagsmiddag" med familjen, ungefär som vid påsk, men utan en massa gula kycklingar, påskägg och annat kommersiellt.

Jag ska dock bege mig till affären imorgon och leta efter servetter med EU flaggans motiv, den är precis som svenska flaggan, vackert gul och blå. Och efter det som hänt den senaste veckan med de trista brakförlusterna i både Frankrikes och Hollands folkomröstningar, så behövs denna utsmyckning som komplement till den lilla svenska flaggan i handmålat trä som också ska pryda middagsbordet.

För att det uppväxande släktet, vilka kommer bli den första generation vuxna - som upplevt detta firande som barn, så är det viktigt att förklara varför vi ska vara stolta över Sverige. För mig är det oerhört viktigt att perspektivet för nationaldagsfirandet blir Sverige i världen.

P.S. Glöm inte klicka på rubriken ovan. D.S.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida