Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-06-12

Latast i EU parlamentet

Idag har Aftonbladet en artikell, där de granskar Sveriges 19 EU parlamentariker. Det går att ha många uppfattingar om den härtypen av granskningar. Jag har en generaluppfattning om all mediagranskning och det är att den ska vara korrekt.

Jag är inte säker på Anna Ibrisagic (m) har gjort minst, för Aftonbladet har valt att bara granska hälften av uppdraget. Den andra halvan av uppdraget äger rum på Svensk mark. Hur många besök och möten har de Svenska EU parlamentarikerna genomfört hemmavid?

Att vara representant innebär också att återkoppla till dem man representerar - väljarna. Hur disponerar de den icke parlamentsbundna tiden, i Sverige eller bara i Belgien och Frankrike? Det är den stora frågan.

Den parlamentariker som "bosätter" sig mentalt i Bryssel missköter sitt uppdrag. Det verkar inte Aftonbladet har förstått och jag tror att det är okunnighet inte lättja som gör artikeln meningslös. Det kanske är så att Anna Ibrisagic (m) i verkligheten är flitigast, vem vet?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida