Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-06-27

"Skaffa dig cancer själv, får du se hur djävla kul det är!"

Nu har tv4 visat dokumentären om Totta. Det var en i många stycken bra nutidsskildring. Inte sentimental och inte speciellt sensationslysten. Däremot svek journalisten Bernt Hermele löftet om att inte lyfta fram Tottas sjukdom. På frågan varför, var Totta inte svaret skyldig: Skaffa dig cancer själv, får du se hur djävla kul det är! Och fortsatte sedan resonemanget genom följande exempel: Tänk dig själv att vara löpsedeln på Aftonbladet och Expressen, med rubriken: "Bernt Hermele sjuk i cancer".

Personligen hade jag hoppats få se lite konsertbilder med Nationalteatern och framförallt fått höra Tottas kommentarer till den tiden. Möjligen hade det blivit alltför sentimentalt. Och det skulle det inte bli.

Vi får hoppas att de inspelningar som gjordes med Totta, där Bob Dylan låtar tolkas med svensk text, hann bli tillräckligt klara att de kan ges ut.

1 kommentarer:

Klockan 10:08 em , Blogger Eric Sundström sa...

Abbe! Känns viktigt att du uppmärksammar Totta så mycket. Själv berördes jag av reportaget i DN när Totta besökte en Bob Dylan-festival i Minnesota. Tyvärr missade jag TV4-dokumentären då jag är i USA (vilket du uppmärksammade på min blogg, kul!) men den går nog i repris framöver.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida