Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-08-24

DN noterar diskret

EU-parlamentarikern Maria Carlshamre (fp), rapporteras i en notis i Dagens Nyheter stå åtalad för bokföringsbrott. I avvaktan på att målet ska avgöras har Carlshamre "fått inre tjänst" av Folkpartiets partisekreterare Johan Jakobsson. Om hon fälls får hon lämna sina uppdrag om hon frias så ska hon få stöd av partiet att komma tillbaka. Jakobssons hantering är både tydlig, rimlig och väl avvägd.

Det som är högst anmärkningsvärt är däremot hur DN värderar nyheten.
- Dels har har Folkpartiet på sitt landsmöte i en hög tonart satt fuskbekämpning så högt på dagordningen att det gjorts till en profilfråga. De gick så långt att de vill tillsätta en fuskminister.
- Dels kan man fundera över vad som hade hänt om Carlshamre hade haft partibeteckningen (s) istället för (fp), hade då artikeln till sitt omfång gränsat till en notis eller hade de möjligen frigjort en kvadratmeter på förstasidan?

Jag är för grävande och granskande journalister, men jag är tveksam till om Sveriges största prenumerade morgontidning ska ägna sig åt kampanjjournalistik.


3 kommentarer:

Klockan 3:48 em , Anonymous Anonym sa...

Carlshamre har ett förflutet som socialdemokratisk studentpolitiker med ambitioner att ta sig fram här i världen. Kanske hade DN kunnat braska på med "Före detta sossepamp..."

 
Klockan 11:33 fm , Blogger Nathalie Sundesten Landin sa...

Jag det är en mycket intressant iakttagelse du gjort. Själv slutade jag prenumerera på blaskan i våras. Men i morse på TV uttalade sig Carlshamre själv - lite väl snyftigt för mig. Men med tanke på Carlshamres tidigare arbetsgivare, får vi väl nåt snyftreportage i DN...

 
Klockan 1:20 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Jag tror att DN på sikt har ett bekymmer. Tidningsläsarna kommer att bli en mer tudelade. De som har gratistidningar som sitt huvudsakliga media och de som har en mer omfångsrik prenumererad tidning. De senare kommer att nog i ökad utsträckning att välja SvD.
Det är DN debatt och det är framförallt att de är störst som gör att de fortfarande är större.

Historiskt kan man jämföra hur mycket större Expressen var än Aftonbladet och hur ohjälpligt efter de var. De senaste 5-10 åren någontingen, så har Aftonbladet varit störst.

En stor tidning måste både ha blicken mot framtiden och en integritet. Och DN verkar sakna dessa egenskaper.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida