Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-08-28

15 av 27 kandidater hos ”Framtidens Kyrka” är etablerade politiker

Jag är inte kyrkligt aktiv, varken i Svenska kyrkan eller i någon frikyrka. Skälet är att jag helt enkelt inte tror på gud. Som 18 åring lämnade jag dåvarande Statskyrkan. Däremot hyser jag respekt för mycket av det arbete som görs av religiösa organisationer, som Svenska kyrkan, och inte minst Frälsningsarmén som driver härbärget Källan för bostadslösa i Tyresö. Men jag känner också en olust över de som driver kvinnoprästmotståndet och annan intolerans mot bland annat homosexuella.

Att jag skriver ett inlägg om kyrkopolitiken tillhör inte vanligheterna. Jag har reagerat mot
Ulf Perbos inlägg på Tyresö debattforum om att partiet/listan ”Framtidens Kyrka” skulle vara fri från partipolitik.

Eftersom jag till och från har haft kommunalpolitiska uppdrag i Tyresö sedan 1982 så kände jag igen ett och annat namn på den nomineringslista som finns att hämta på Tyresö församlings webplats. Partiet/Listan skulle lika gärna kunna heta borgerlig samling. Jag roade mig med att söka på google efter de av de 27 namnen som jag var osäker på. Resultatet var förvånande även för mig. Minst 15 av de 27 har varit så aktiva i ett parti att de via sin partitillhörighet blivit offentliga personer.

Jag hittade:

  • Två (2) moderater, varav den första lär ha petats från moderaternas egen kyrkolista.
  • Tre (3) centerpartister, varav en är den inte obekanta Eric Magnusson.
  • Tre (3) från Kristdemokraterna, varav Ulf Perbo själv är en av dem.
  • Från Folkpartiet återfinns inte mindre än sex (6) personer.

Det summerar till 14. Därutöver finns också en från Vänsterpartiet.

Om det därutöver finns personer som är med i något parti, men som inte har haft offentliga uppdrag och därmed inte är offentliga personer, vet jag inte. De som är offentliga personer och företräder eller har företrätt ett politiskt parti är fler än hälften. Det räcker för att åskådliggöra att detta inte är något opolitiskt, alternativt och från gräsrötter påkommet projekt.

Ulf Perbos framtoning är kanske något för Folkpartiets ”Fuskminister” att ta tag i. Osökt kommer åtminstone jag att tänka på vilseledande marknadsföring.

Några andra iakttagelser värda att notera är att minst en person är anställd av församlingen. Hur kul blir det för den nya Kyrkoherden i sin roll som chef, ha en av sina medarbetare som överordnad.

Ulf Perbo jämför Svenska kyrkan med Tyresö Basket. Det är helt okey för mig. Jag hade nog inte vågat använda den liknelsen om inte Ulf Perbo som är en sann kristen hade börjat, så förhoppningsvis misstycker ingen om jag fortsätter jämförelsen:
Jag har förstått att det finns åtminstone två, kanske fler som är engagerade i olika frikyrkor, varav Ulf Perbo lär vara en av dessa. Så min fråga är, kommer dessa nu att lämna sina gamla ”klubbar” nu när ”ni har skrivit på” för Tyresö Församling? Men det är kanske fel jämförelse.

Det som känns positivt är att det lär finnas några ungdomar från, Tyresö församlings utmärkta ungdomsverksamhet. Jag hoppas att dessa ungdomar, om partiet/listan ”Framtidens Kyrka” skulle komma in i kyrkofullmäktige i Tyresö, inte känner sig inlurade i ett allmänborgerligt kyrkoparti.

Till sist. Du som är till vänster, rösta på Socialdemokraterna. Och om Du har borgerliga sympatier, rösta på Moderaterna. Mitt parti Socialdemokraterna och Moderaterna ställer ärligt upp med varsin kandidatlista och försöker inte heller att framställa sig som ett opolitiskt alternativ.

2 kommentarer:

Klockan 10:39 em , Blogger Nathalie Sundesten Landin sa...

I Sumpan ställer alla borgerliga partier upp!!! T o m Centern - som idag inte finns med i kommunfullmäktige. Men kd:s lista toppas av en exmoderat, centerns lista har sex män och en kvinna (på femte plats). På vänsterkanten (om vi räknar mp dit) så är det bara vi som ställer upp. Men som du säkert minns - jag är inte heller med i kyrkan...

 
Klockan 10:48 em , Blogger Karin Borgström sa...

Bäste Anders!


Rom 12:3-19
1 Kor 1:10
Gal 3:28
Ef 2:14-17
Ef 4:1-5

Guds frid!

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida