Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-09-18

Snällt och osnällt om bloggar

Filmer som handlar om intriger kring filminspelningar är per definition trista, tråkiga och fantasilösa. Med den logiken är det egentligen ganska korkat att skriva om andra bloggar på sin egen blogg. Men jag har å andra sidan inte ännu framhållit mig själv som den skarpaste kniven i lådan, så va f-n:

Efter att ha bloggat i ett drygt halvår så blir det uppenbart att det finns en ”rökruta” även i bloggsfären. Det hippa gänget. Några av dem är rent ut sagt obegripliga, andra intetsägande och några är fantastiskt bra. Feg som jag är så skriver jag bara om de jag begriper.

Den som rankas som skarpast är Annica Tiger, jag har då och då kikat in hos henne, men har varken berörts eller upprörts. En helt okey blogg, men inte så mycket mer. Däremot är Coola Morsan och Frihetens Vingar två favoriter av de bloggar som inte har partibeteckning

I partisfären finns Ursula Berge som inte har skrivit sedan Almedalsveckan och tur är väl det. För i andra sammanhang så är min bild att hon mest gnäller och sällan säger något positivt om något.

Magnus Ljungkvist är däremot riktigt, riktigt bra, han förestår den enligt mitt synsätt bästa bloggen alla kategorier. Med en stor portion humor och rasande bra iakttagelser så har Magnus förmågan att sammanlänka dessa egenskaper i en och samma text. Elak, allvarlig och rolig är de kännetecken som slår mig.

Maryam Yazdanfar, Jonas Morian och Nathalie Landin tillhör också de som med ett personligt tilltal och intressanta inlägg förmår att fånga läsaren.

Margot Wallström borde inte bara skriva på engelska, utan också på svenska. Jag förstår uppdraget av att vara hela Europas kommissionär, men som den svenska opinionen ser ut så har Margot en viktig folkbildnande uppgift. EU är den enda politiska arena som kan utgöra motvikt till kapitalet. Men det kräver att alla krafter som inte tror att ökad marknadsanpassning är metoden för morgondagens samhälle, faktiskt är positiva och försöker utveckla arbetsmarknadspolitiken och välfärdsfrågorna.

På den borgerliga kanten så finns min absoluta favorit på SvD, det är P J Anders Linder som skriver intressant om politik, både om moderat politik och om andra partiers politik, även om jag ytterst sällan delar hans åsikter. Men det är en annan pilsner. Något för Helle Klein att försöka utmana. Den sosseskribent som dock förmår att mäta sig med P J, är Eric Sundström, vilket i sig blivit ett lyft för AiP, där han är webredaktör. Dock så glömmer han ett B i the good “B-gang” som beskrivs i följande krönika. Slarvigt Eric!

Patric Rylander är en Kristdemokratisk partigängare med förflutet i dess ungdomsförbund. Han har en sida som är tilltalande. Det finns inget mått av taktik i det han skriver, utan det är rakt igenom dyngkonservativt och den kristna högerns idéer lyser igenom så långt det är möjligt i svensk tappning.

Avslutningsvis så kan jag inte låta bli att förundras över att det socialdemokratiska nätverket Feministas i våras startade en gammaldags hemsida och inte en blogg.

13 kommentarer:

Klockan 11:04 fm , Blogger Nathalie Sundesten Landin sa...

Tack kära du!

 
Klockan 2:23 em , Blogger Jonas Morian sa...

Instämmer med föregående talare. Nathalie alltså :-)

 
Klockan 2:41 em , Blogger Eric Sundström sa...

...och jag tar av mig hatten jag med, och ska självfallet komma ihåg att ta med herrn i det goda b-gänget fortsättningsvis!

 
Klockan 5:17 em , Anonymous Anonym sa...

Krälar ödmjukast framför B:s fötter. Inte hade du behövt ta i så. Jag gör ju bara så gott jag kan...

Tack Abbe! Det kändes jättebra!

 
Klockan 7:17 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Det är inte varje dag man kan göra människor glada utan att ljuga. Så varför inte ta tillfället i akt.

 
Klockan 4:07 em , Blogger Patric Rylander sa...

Tack för vänligheten! Jag får väl känna mig smickrad över att få sådana tillmälen från dig. Missade du mina inledande inlägg om kollektivavtalen? Jag tycker att de är viktiga på svensk arbetsmarknad men gillar inte att vissa LO-förbund använder dem som partipolitiska slagträn. Är det dyngkonservativt? Att gilla kollektivavtal brukar inte sossar tycka är konservativt, men du kanske är undantaget som bekräftar regeln :)

 
Klockan 8:50 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Patric, även du ska känna dig smickrad, du har en mycket bra blogg. Däremot så har du, enligt mitt förmenande, ytterst sällan bra åsikter.
Dock finns det i kommunalpolitiken frågor som inte direkt är värderingsstyrda och där kommer vi säkert att kunna tycka lika ibland.
Jag tror emellertid att du hade uppfattat det som en smärre förolämpning, om någon beskrivit dig som liberal:-)
Jag letade för en stund sedan efter ditt inlägg om kollektivavtal, men hittade det inte. Du får skicka en direktlänk.

 
Klockan 11:53 em , Blogger Patric Rylander sa...

Det finns säkert frågor där vi kan bli överens. Men det är i så fall tack vare, och inte trots, värderingarna. Jag tror nämligen att det är farligt med en "värderingsfri politik". En sådan låter sig alltför lätt dras med i allehanda trender och ytligheter som är inne för tillfället. All politik styrs av värderingar, genomtänkta eller ogenomtänkta. Och jag har faktiskt ganska svårt för politiker, även kommunpolitiker, som upphöjer pragmatismen till dogm. Det är oftast ett sätt att inte våga stå för sina åsikter. Du är säkert ett lysande undantag eller så slant du bara på tangenterna.

Men jag har varit med i politiken så pass länge att jag vet att det finns många hyggliga sossar som jag står nära i många frågor. De riktigt intressanta skiljelinjerna går faktiskt många gånger rakt igenom partierna.

Här kommer en länk till mars månad på min blogg. Där kan du läsa ett par inlägg om kollektivavtalen.

 
Klockan 11:53 em , Blogger Patric Rylander sa...

http://patricrylander.blogspot.com/2005_03_01_patricrylander_archive.html

 
Klockan 12:45 em , Blogger paradox55 sa...

Men varför svarar inte Patric på kommentarer?

Jag skrev en kommentar och tipsade om mitt inlägg om tillgänglighet.

Jag tycker han skriver bra, men när en medborgare undrar något ska man svara tycker jag...

överväger att ta bort patric från min bloggroll. Jag vill ha svar även om jag inte gillar svaren...

Jag har fortfarande inte fått nåogt svar på min mail till Pagrotsky eller Baylan som jag skickade för 4 månaders sedan...

Inte ens från någon annan som svarade att de inte har tid.

Jag tycker de ska ta bort sina mailadresser om de inte svarar på mail...eller skaffa någon som svarar och sorterar mailen åt de....

 
Klockan 12:47 em , Blogger paradox55 sa...

Anders: Just det...tack för den fina omnämnandet...det värmde..

 
Klockan 1:23 em , Blogger Patric Rylander sa...

Vill du ha ett snabbt svar eller ett korrekt svar? Jag såg din fråga igår och eftersom jag inte jobbar med tillgänglighetsfrågor i Tyresö har jag försökt att kolla hur det ligger till. Anders inlägg var lättare att besvara. Jag lovar att svara på din fråga under veckan, men jag kan inte garantera att det blir väldigt utförligt. Anledningen är att jag är fel person att fråga vad som händer i Tyresö på det området.

 
Klockan 1:41 em , Blogger Patric Rylander sa...

Tyvärr har jag inte möjlighet att gå igenom alla inlägg varje dag för att kolla om jag fått några nya svar. Det blir någon gång då och då, vilket tyvärr innebär att det kan gå någon vecka innan jag upptäcker frågor. Vill du ha snabbt svar föreslår jag att du mejlar mig direkt på patric.rylander@kristdemokraterna.se Nu kommer jag inte ens in på din blogg så jag skulle vara glad om du kunde skicka mig ditt inlägg på den adressen.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida