Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-09-13

Arbeiderpartiet fikk flest stemmer

Vill med dessa korta rader skicka ett stort grattis till Arbeiderpartiet som klarade hem en valseger i det norska valet. Partivännerna i Norge och deras ledare Jens Stoltenberg hade en rejäl uppförsbacke efter förra valet, men en konsekvent linje också i frågor som kanske inte alltid är så populära, vann respekt.

Det är kanske något även för oss som är aktiva i den svenska socialdemokratin att fundera över. Arbeiderpartiet segrade med runt 32% av väljarstödet. Socialdemokratiska väljare är modfällda över att vi bara ökade med 4,1% till 35,8% i den senaste Temo som redovisades i DN.

Avslutningsvis kan jag inte undanhålla er, att även norska kan bli till vacker musik, när man läser följande:
- Vi fikk flest stemmer, utropar Jens Stoltenberg i dagens VG.

1 kommentarer:

Klockan 3:42 em , Anonymous Anonym sa...

Å andra sidaan har vi inget Fremskrittsparti som neutraliserar den borgerliga hopen.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida