Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-09-23

På seminarium med Länkarna i Tyresö

Igår så var jag på ett seminarium. Det var ett högkvalitativt arrangemang som Länkarna i Tyresö svarade för.

Föreläsare var Kjell Åraas som är nykter alkoholist och medlem i Sällskapet Länkarna i Kävlinge. En otroligt vital man, som på intet sätt verkade vara några 79 år. Kjell föreläste i knappt tre timmar på ett personligt sätt, med mycket självdistans och humor. Kjell Åraas förmedlade också en stor portion med kunskaper och en del metodtips.

Rubriken för föreläsningen var ”Rusmedel i arbetslivet”. Syftet är att ge arbetsgivare, arbetsledare och personalchefer en inblick i hur man kan tackla detta allt mer förekommande problem på ett bra sätt.

Missbruket av alkohol och andra droger, på en industri kostar ca 5%. Vilket kanske är något för Tyresö kommun som arbetsgivare att fundera över med anledning av kommunens höga sjuktal.

Under föreläsningen berättar
Kjell Åraas att han indelar drickandet i tre faser:
- festfasen
- flyktfasen
- förfallet
I nästa andetag så beskrevs missbrukarens främsta och gemensamma kännetecken. Det handlar om en person som är full av lögner, en hänsynslös egoist och en person som blivit skicklig på att manipulera. Samtidigt som dessa kännetecken beskrevs, så var Kjell Åraas noga med att beskriva att det inte var människan, utan missbrukaren med dess beteendeförändringar som följer med, som han talade om.

Det andra som jag särskilt la på minnet var beskrivningen av vilka förhållningssätt som omger en alkoholist. De är fyra till antalet:
1. De som tycker synd om personen som missbrukar.
2. De som anklagar och stöter bort missbrukaren
3. De som är neutrala och inte vill (törs) läggas sig i.
4. Fixaren, som räddar den som missbrukar, utan att ställa några krav på personen.

Kjell Åraas var också en av initiativtagarna till kamratstödjande insatser på arbetsplatserna när detta en gång startade.

Trots ett gravt missbruk bakom sig och en lång tid som nykter alkoholist, så sa sig Kjell Åraas ha lärt sig att tala om känslor, titta in i sig själv och vara djupt tillfreds med sig själv idag.

Själv får jag tretton inbjudningar på dussinet till olika seminarier och konferenser. De allra flesta av dessa tackar jag regelmässigt nej till. Den här kändes dock både äkta och proffsig redan i inbjudan. Dessutom är det viktigt att visa och ge support till Länkarna i Tyresö som bedriver en fantastisk verksamhet. Och mina förväntningar infriades med råge.

Personligen så tror jag att Länkarnas framgångsfaktor består i att de i praktiskt handling ser alla människors lika värde och att de inte moraliserar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida