Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-09-24

Jag blir så trött på moralpanik

I Borlänge så har bibblan en utställning med erotiska motiv. Konst eller porr är frågan? Och naturligtvis så är det någon som startar en "folkstorm". De visar i tecknad form bilder med sexuella motiv. Konst? Tavlor? Huruvida det är konst kan alltid diskuteras, men det är rimligen upp till betraktaren att avgöra detta? Det är precis som med omdömmet - bra eller dåligt?

Någon onaturlig handling är det emellertid knappast fråga om.

Det värsta med moralpaniken är dubbelmoralen. Syns det, så finns det. Hjälp! Om ungarna däremot sitter hemma och surfar, kollar på storebrorsan på burken, så är det lugnt. För det man inte vet, det lider man inte av...

I Tyresö så hade vi motsvarande moralpanik för ca ett år sedan när Kumla skolas matsal dekorerades med med tavlor som hade någon form av lesbisk anknytning. Ungdomarna hade själva valt ut tavlorna. Självfallet var det någon homfob med moralpanik som började skrika.

Själv har jag stora problem med den kommersiella exploateringen av barn, som att vissa klädkedjor i Sverige säljer/(sålde)stringtrosor till småtjejer. För det är fullständigt sjukt!!!

Förmodligen är det samma föräldrar som köper dessa kläder som också skriker när en skola eller en bibbla visar erotiskt konst. Ett så kallat primalskrik för att döva det egna dåliga samvetet, kan man tro.

1 kommentarer:

Klockan 11:32 fm , Blogger Nathalie Sundesten Landin sa...

Jag håller helt med dig. Föräldrar låter ungarna se vilken skit som helst på TV - men konst och teckningar och annat oskyldigt (men naket). Hu vad läskigt! Nej då är nog klädkedjorna värre - som du skriver. När jag ska handla kläder till min dotter blir jag förbannad varenda gång.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida