Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-11-02

Dagbehandling på Måsen

Idag har jag varit på besök på Måsen - den öppenvårdbehandling för missbruk som Tyresö kommun bedriver i en villa på Njupkärrsvägen. Måsen arbetar efter tolvstegsmodellen och ett fungerande nätverk är grunden i behandlingen.

Det är åtta personer i taget som genomgår programmet. Alla deltagare får både en individuell behandlingsplan och behandlingstid. Tarja, Martin och Maggan som jobbar på Måsen berättar att de som genomgår programmet kan vara kvar i sex månader.

Efter att jag fått en genomgång av verksamheten så deltog jag i den återkommande gemensamma lunchen som äger rum på onsdagar. Där fick jag träffa några av de som genomgår programmet och någon som genom-gått programmet, men som återkommer och kan både återkoppla och få få "påfyllning" i tolvstegsprogrammet.

Jag fick också som förtroendevald, med mig en del synpunkter på hur innehållet i Måsens verksamhet kan förbättras. Exempelvis har Måsen en sämre "beläggning" efter jul- och nyår respektive efter sommar-semestern, trots att det är perioder när människor "går ner sig", och därmed synliggör sitt missbruk både för sig själva och för sina anhöriga. Här behöver Socialnämnden diskutera hör Måsen bättre kan användas. För kostnaden är densamma året runt oavsett beläggning.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida