Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-04-03

(s) uppåt 2,7% i ny SKOP undersökning

Idag så skriver GP, SR och Expressen alla om en glädjande SKOP undersökning som redovisar att högerpakten inte längre är i ledning och att (s) nu är uppe i samma valresultat som 2002. Utan att ha fördjupat mig i några tabeller, så verkar det som det största trendbrottet är att (s) går bättre i Stockholmsregionen, eftersom den mätning som rapporterades för någon vecka sedan, relativt var starkare än vad (s) brukar vara och med ett högre resultat än valresultatet från 2002.

Den andra iaktagelsen är att (s)+2,7% samt de fyra minsta partierna (v), (c), (mp) och (kd) alla går lite framåt, medan tappet finns hos både (m)-3,2% och (fp)-1,4%. De sista är som bekant det parti som har flest sympatisörer mätt i mått nästbästa parti och framförallt de mest lättrörliga väljarna. Att (m) backar är egentligen inte heller så konstigt. De har haft en rejäl uppgång under en längre tid. Jag har dock hela tiden gissat att de skulle fortsätta att öka på framförallt (c) och (kd) bekostnad, men jag har gissat fel.

Diagram över mätningen, även om jag färgsatte lite galet:-)

Vilken slutsats går då att dra kan man undra? Den enda rimliga är att konstatera att det i högsta grad är "match" och att det kommer bli tokspännande ända in till valdagen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida