Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-03-23

Varför gör Kristdemokraterna inte något själva?

I tidningen Kristdemokraten så ondgör sig Kristdemokraten Patric Rylander över att Tyresö Nyheter, en lokaltidning med Socialdemokratiska förtecken, låter Socialdemokraterna angripa moderaterna och inte Kristdemokraterna, när Tyresö kommun beslutat införa kommunalt vårdnadsbidrag, eller Nackamodellen som den också kallas. Att tiga ihjäl Kristdemokraterna är en medveten strategi skriver Rylander.

Jag tänker inte bemöta honom på den punkten, även jag har läst Dagens Nyheter.
Men den som följt den lokala debatten i Tyresö kan konstatera tre saker:

För det första är det moderaterna som bedriver politik, åtminstone så att det märks utanför den borgerliga majoritetens slutna rum.

För det andra - I frågan om kommunalt vårdnadsbidrag så är det kommunalrådet, Mats Fält (m) som skrivit debattartiklar, arga brev till Skatteverkets tjänstemän och så vidare. Detta tillsammans med sina lika moderata kollegor i just Nacka samt Sollentuna.

För det tredje kan Kristdemokraternas utåtriktade agitation i Tyresö, inte ens med bästa vilja beskrivas som kraftfull.

Jag vet - som den politiska nörd jag är - att Kristdemokraterna brinner för vårdnadsbidrag. Men Rylanders ilska borde istället riktas mot Moderaterna, som tydligen snott Kristdemokraternas mest kära profilfråga.

Så min enkla fråga är varför Kristdemokraterna inte gör något själva? Det innebär en massa hårt arbete, men för att citera Gunnar Sträng:
"Man får inte ha bästa byxorna på, om man slåss för sanning och rätt"

7 kommentarer:

Klockan 12:32 em , Blogger Patric Rylander sa...

Jag tycker bara att det är kul att fler partier börjar inse betydelsen av en förändrad familjepolitik. Vad vi kan konstatera är att kristdemokraterna är det enda partiet som vill ha kommunalt vårdnadsbidrag i alla landets kommuner. Moderaterna kan tänka sig det för de kommuner som känner för det, vilket är liktydigt med att föräldrar som bor i s-styrda kommuner aldrig kommer att få någon rättvisa.

Noterar också att du verkar ha ändrat dig Anders. I ditt eget inlägg i fullmäktigedebatten, som också finns här på bloggen och citerat på min blogg gratulerar du faktiskt kristdemokraterna i tyresö för att även vår kommun öppnat möjligheten för föräldrar att vara dagbarnvårdare åt enbart eget barn.

Visst har Mats agerat, och det är bra. Vi samarbetar bra. Men jag själv har varit med i DN, SvD, City, Mitt i Tyresö, Världen idag och Leif Kennerberg i en stor artikel i Svenskan i denna fråga.

 
Klockan 1:05 em , Blogger Patric Rylander sa...

... den som följer kommunpolitiken i Tyresö, i tidningsspalter, men som också har möjlighet att följa diskussionen i den "borgerliga majoritetens slutna rum" kan utan överdrift konstatera att utan kristdemokraternas tjat och gnat hade det inte hänt särskilt mycket i den här frågan i vår kommun.

 
Klockan 1:15 em , Blogger Patric Rylander sa...

Med risk för att verka tjatig. Ett litet citat från Anders Bergeus, skrivet på min blogg. Stämmer inte riktigt med en bild han nu försöker ge. Så här skrev Anders med anledning av att Tyresö infört Nackamodellen:

"Kristdemokraterna är att gratulera. Det är min är min uppriktiga uppfattning, vilket jag också sa i fullmäktige till Kennerberg. Ni har på alla upptänkliga sätt drivit frågan och nu lyckats."

 
Klockan 1:57 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Nej, jag har inte ändrat mig. Det är väl ganska välkänt att (kd) brinner för vårdnadsbidrag. Jag gratulerade också Kennerberg i fullmäktige till framgången. Men någon hög profil utåtriktat har inte (kd) i Tyresö haft. Jag läser sällan SvD och har säkert missat något där, men det är å andra sidan relativt få Tyresöbor också som läser SvD.
Om någon skulle mäta 1: Vilken Tyresöpolitiker som oftast föremommit i massmedia kring denna fråga, så tror jag att Mats Fält är 1:a, jag är 2:a och sedan kommer nog Marita Bertilsson, Mikael Gustafsson, sedan kanske du eller Kennerberg kommer.
Om man sedan mäter annan frekvens, som torgmöten, flygblad o.s.v. så kanske (kd) kniper en tredjeplats. Men bara kanske.
Det var min poäng i det inlägg som replikerade på din artikell i tidningen Kristdemokraten.

 
Klockan 2:18 em , Blogger Patric Rylander sa...

Hur driver man en fråga på alla upptänkliga vis utan att synas i media? Kan du förklara det för mig?

Festligt att du läser Kristdemokraten men inte SvD. Hade du gjort det skulle du ha hittat en stor artikel på mig med bild i december, innan BUN fattade sitt beslut. Jag var med i DN, City och Mitt i Tyresö i samma veva. Kennerberg var med i en stor artikel strax efter fullmäktigebeslutet i februari.

Var har du synts i den här frågan? En mikroskopisk notis i Mitt i Tyresö (s ställningstagande redovisades även i en genomgång av vad partierna tycker i frågan. I den artikeln var för övrigt kd det enda borgarliga parti som nämndes) och ett antal feta artiklar i propagandaorganet Tyresö Nyheter.

Mikael Gustafsson har jag inte sett över huvud taget (v var med i nyss nämnda genomgång). Mats får givetvis en del media beroende på att han är kommunalråd för barn och ungdom, men just vad gäller Nackamodellen för dagbarnvårderi är jag säker på att jag synts fler gånger än Mats.

Jag tror faktiskt också att Tyresö-borna är så pass begåvade att de lägger större vikt vid vad hyfsat objektiva blad som City, DN och SvD skriver i jämförelse med partimegafonerna Tyresö Nyheter och Vårt Tyresö.

Visst kunde kristdemokraterna i Tyresö synas mer externt. Det håller vi på att förändra. Men vi får inte heller några LO-miljoner för vår marknadsföring.

 
Klockan 3:26 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Egentligen kanske man inte ska berätta hur man driver frågor utanför media. Men jag gör ett undantag för dig. (s) i Tyresö står varje lördag (utom vi storhelger och när vi inte får tillstånd) i Tyresö centrum. Man kan dela flygblad, knacka dörr, telemarketing (även om folk numera är less på att det ringer folk hem till en) o.s.v. Saker som inte är speciellt dyrt och som definitivt inte kräver några LO-miljoner, något som (s)i Tyresö inte heller kommer i åtnjutande av.

Även Tyresö Nyheter är resultatet av hårt ideellt arbete. Vi har något hundratal av medlemmarna som delar ut den åtta gånger per år. Vi har annonsackvisitörer som jobbar på fritiden, redaktionen med fotograf gör sitt jobb efter ordinarie arbetstid. Däremot sätts tidningen av ett företag och den trycks på tidningstryckeri.
Om nu (kd) är avundsjuk på "partimegafånerna" - så är det väl bara att starta en tidning själv som är bättre.

Sedan får jag göra dig besviken, men jag läser inte Kristdemokraten heller speciellt regelbundet. Utan det var en partivän som mejlade en länk.

 
Klockan 3:38 em , Blogger Patric Rylander sa...

Anders, jag har varit mer eller mindre politiskt aktiv i 26 år så du behöver inte lära mig hur man kampanjar.

Grejen var att du å ena sidan säger att kd drivit frågan på ALLA upptänkliga vis (och nu lyckats, sic!, det är alltså kd som lyckats enligt din tidigare formulering. Var det månne innan du läste partiets valstrategi? :)).

Å andra sidan hävdar du att vi i princip varit osynliga i media.

Driver man en fråga på ALLA upptänkliga vis måste det väl rimligen inkluderas att skapa ett medialt tryck och intresse i frågan. Eller?

Som tidigare journalist tror jag mig med viss säkerhet kunna säga att avsändaren spelar roll för läsaren. Propagandablad som Tyresö Nyheter kommer aldrig uppfattas som lika trovärdig som en tidning som försöker bedriva ett riktigt journalistiskt fotarbete.

Det gäller även för Kristdemokraten, även om det är en mer journalistisk produkt. Av den anledningen nämnde jag inte heller att jag figurerat i den tidningens spalter om Nackamodellen i Tyresö.

Du kan knappast förneka att LO-miljonerna gör extrem skillnad i valkampanjen, även om kanske just Tyresö Nyheter inte finasieras på den vägen.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida