Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-03-09

Väldigt nära valresultatet

Jag tror att den Demoskop som publicerades i TV4 idag ligger väldigt nära det valresultat som vi kommer att få se. Demoskop är förvisso inte det institut som brukar ligga närmast i träffsäkerhet, men det är snarare trenden än de exakta siffrorna som är intressanta. Och naturligtvis den sista raden i mätningen som visar att andelen osäkra väljare gått upp. Det är ett tydligt tecken på att dessa väljare är på väg frå¨n den borgerliga flanken, en paus bland de osäkra för att sedan åka vidare till det socialdemokratiska laget. Så brukar det vara och det verkar vi lyckas med även denna gång.


Jag har tidigare skrivit om att valet kommer att avgöras av småpartierna: Kristdemokraterna åker nu ur riksdagen, vilket förmodligen främst beror på ny partiledare, men detta har också förstärkts av att de tagit rejäla kliv till höger. I många frågor till höger om (m). Innan dåvarande (kds) kom in i riksdagen på centermandat, så ville de vara ett vågmästarparti. Sedan blev de ett borgerligt mittenparti. Idag är det en renodlat höger-höger parti.

Åker även vänsterpartiet ur riksdagen, så blir det borgerlig regering. De är tillbaka på (vpk) nivå. Miljöpartiet har tidigare under mandatperioden legat risigt till, men verkar nu ha repat sig, även om de faller lite mellan januari och februari, men tendensen är nog uppåt.

Den enda analys som verkligen kan dras av denna mätning är att det nu är skitjämt, för att uttrycka sig på begriplig svenska.

8 kommentarer:

Klockan 12:14 fm , Anonymous Anonym sa...

Hej Anders...

Jag tror du har helt rätt i att småpartierna kommer spela roll. Än mer kommer nog valdeltagandet att spela roll.

Jag tror att socialdemokraterna förlorar på ett lågt valdeltagande. Det är viktigt att alla politiker kommunicerar istället för att ägnar sig åt pajkastning...men det där kan ju du...

Jag utmanar dig förresten också...
http://www.mkfc.se/blogg/2006/03/vi-uppmanar-andra-att-blogga-fr.html

 
Klockan 12:51 em , Anonymous Anonym sa...

Hej
Läste med intresse din analys av temoundersökningen. Om det inte blir fler trista överraskningar så tror jag nog att vi behåller stödet för att regera i riket.

En av de bästa sakerna med val är alla dessa valundersökningar och analyser. Men det är typiskt för oss som är engagerade.

 
Klockan 2:58 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Ja, är vi inte nördiga, så säg:-)

 
Klockan 5:41 em , Anonymous Anonym sa...

Att småpartierna kommer att åka ur riksdagen är ett önsketänkande ;-) och jag tror för egen del att de partier vi har idag i riksdagen förblir de som vi har där även efter valet i höst.

Förresten så kan man undra vilka som blir småpartier denna gång?!

 
Klockan 6:59 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Visst är det ett önsketänkande. Ingen tvekan om det. Sedan är det ALLTID väljarna som avgör och har rätt, även när de inte tycker som mig.
Ett bekymmer för (s) regeringen och ett ännu större bekymmer för det borgerliga regeringsalternativet är att mängden partier per definition gör regeringsunderlaget eller än värre regeringen svagare.

 
Klockan 11:03 em , Anonymous Anonym sa...

Jag håller verkligen med dig att väljarna alltid har rätt och deras utslag ska därmed respekteras fullt ut.

I detta valet är det snarare socialdemokraterna som har problemet med splittrat underlag i riksdagen. Tidigare har det många gånger varit ett borgerligt problem att man är flera partier som måste samsas och profilera sig. Numera är Alliansen en mycket bra sammanhållen gemenskap tycker jag när istället socialdemokraterna och deras samarbetspartier har svårt att hålla sig samlade.

Hur som helst så måste den nya regeringen baseras på en majoritet i riksdagen mellan partier som kan samarbeta. Det är för övrigt detsamma även regionalt och lokalt.

 
Klockan 1:16 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Är det buggningen du tänker på specifikt:-)
Mer allvarligt: Värmdö är ett gott exempel på samarbete, där (s), (mp), (kd) och (c) bildat koalition. Nu verkar (kd) leva under tryck från det centrala partiet. Det gör nog (c) också, men de struntar i detta.

Sedan är det enklare att vara överens i opposition, för då kan man välja vilka frågor man vill vara överens om. Det är också enklare år ett än år fyra på mandatperioden.

 
Klockan 3:11 em , Anonymous Anonym sa...

De lokala förutsättningarna är viktiga vid samarbete. Värmdö är ett sådant och ett annat är Karlshamn där (kd), (s) och (fp) arbetar tillsammans i alla fall fram till valet. För mig är det viktigt att de ingående partierna kan få ut sina viktiga frågor och även sammarbeta bra med ömsesidig respekt.

Alliansen på riksplanet är ett bra exempel tycker jag precis som Alliansen lokalt här hos mig i Nora.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida