Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-02-26

Akbayan Youth Holds Civil Disobedience To Defy Gloria

Akbayan Youth (SSU) på Filipinerna genomför en aktion mitt under ett statskuppsförsök. De har helt enkelt satt sig på en av Manillas större gator, med plakat och därigenom orsakat större trafikkaos än normalt. En hedervärd kamp för demokratin.

Jag kan känna, dagar som dessa, att SSU har en hel del att lära av de unga kompisarna på Filipinerna. Eller för att citera Gunnar Sträng:"Man får inte ha bästa byxorna på,när man slåss för sanning och rätt"

Jag skrev för några dagar sedan om min oro för utvecklingen i landet. Enligt vad jag har hört hitintills så har landet också haft demonstrationsförbud. Något som Akbayan trotsade och dess partiordförande Ricardo Reyes (inte partiledaren,Ronald Llamas som syns på fotot ovan i glasögon, för Akbayan har delat ledarskap) och en partimedlem till blev arresterad. Men tack vare, Akbayans internationella kontakter med arbetarerörelsen i bland annat Sverige, Norge, Finland och Tyskland, så görs bedömningen att myndigheterna inte vågar hålla kvar dem i förvar.

På bilden syns Akbayans partiledare,Ronald Llamas (5:a fr vänster)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida