Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2006-03-13

Styr ekonomin schlagerhysterin?

Finns det en koppling mellan den strukturförändring av skivbranchen med nedladdning av musik från nätet och den nu pågående schlagerhysterin?

Jag tror det. Schlager var tidigare (fortfarande?) något som var besläktat med dansband. Inte så hippt och framförallt inget som ungdomar funderade över. Det var barn, föräldrar och typ mormors grej. Som "Hylands Hörna" eller "Så ska det låta" ungefär.

De sålde måttligt med skivor. Om de säljer mer idag vet jag inte. Men till skillnad från dagens ungdomsmusik,så säljer de fortfarande i volym.
Den musik som bryter ny mark. Hårdrock,progg, punk, disco har det varit tidigare. Nu är det kanske hip-hop och black metal, vad vet jag - vilket inte bara betyder att det är en åldersfråga hos mig.

Jag tror att skälet till schlagerhysterin står att finna i vilka det är som köper skivor. Alltså de som inte vet hur man laddar ned musik, som har pengar och dessutom en tradition av att köpa skivor.

Detta är inte bara en svensk trend, det gäller fler europeiska länder. Och i Usa så går countryn igenom. I mediaföretagen finns i samma sfärer både telvision, radiostationer, tidningar, skivbolag o.s.v.

Även om jag inte gillar schlager och inte lyssnar på black metal, så kan man känna en oro för ny musik, för utveckling och uppror. Jag är inte spiksäker på att det är skivbolagens och artisternas ersättning som utgör ett hot vid nedladdning.
Jag undrar om det inte är förändringsviljan och förnyelsen av musiken som blir den stora förloraren - Morgondagens ungdomsrevolt kan vara i fara.

Vi får hoppas att det kommer ett nytt tekniksprång, så att nya unga får möta nya musikstilar. För mina barn måste också ha en anledning att skälla på mina kommande barnbarn:-)

3 kommentarer:

Klockan 10:24 em , Anonymous Anonym sa...

Man kan ju ställa vilka förhoppningar som helst till olika musikstilars betydelse för förändring av samhället. Kvar står dock att med nuvaraande upphovsrättsliga lagstiftning så är nedladdning av musik från nätet en form av stöld och bör behandlas som sådan. (Jag bortser från promotionplattor och annat som lagts ut just för att laddas ner)

 
Klockan 11:02 em , Anonymous Anonym sa...

Förr eller senare så kommer det en ny Elvis eller några nya Beatles. Men i väntan på dem så kan vi väl ta en kaka till kaffet även om vi får vänta i en evighet och be om att mamma tar oss hem ;-)

Vad tyckte du förresten om Rednex? Där var ju din klasskompis syrra med, eller nått sådant.....

 
Klockan 9:35 fm , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Rune du har naturligtvis alldeles rätt. Bekymmret är att detta är kartan och terrängen ser annorlunda ut. Min poäng är debatten hela tiden fokuserats utifrån de som gör skivorna, artister och skivbolag. Det finns också en negativ sida hos konsumentledet som inte blir belyst. Schlagerhysterin är en konsekvens av detta.

Sven-Gunnar: Ja, vad ska man säga när man är fet, flintis och fyrtiotvå? Jag gillade Rednex. Kanske ännu ett tecken på att man håller på att bli gammal. Ungefär som Jonas Gardell beskrev det. - Man vet att man blivit medelålders när man glad om det kommer in en polis på tunnelbanan.

Fast musikaliskt så gillar jag pudlarna bättre. Ett svårt dilemma: Hårdrock eller Tyresö.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida