Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-12-29

Expressens atikelserie om Kina fortsätter

Expressen fortsätter idag sin artikelserie om Kina. Den är som jag skrev igår väldigt tankeväckande. Förutom själva artikeln så redovisas nio utvecklingssteg som verifieras med fakta och redovisning av detaljhandelns respektive BNPs utveckling.

Väldigt mycket av framtidsfrågorna kommer att avgöras i omvärlden. Och i denna omvärld så är Kina inte bara en folkrik nation, utan numera också en ekonomiskt muskulös aktör. Sverige tillhör ett åldrande Europa med låg nativitet, dessutom med en ensam och liten valuta. Samtidigt visar hårda fakta att svensk ekonomi är stark, vi har även ett växande nyföretagande.

Det är också viktigt att fundera över att USAs situation är betydligt svårare än Europas. De har en ansatt offentlig ekonomi med stora underskott. De har en i många stycken uråldrig näringslivsstruktur. Deras trygghetssystem har mycket övrigt att önska.

Det jag funderar över är vad som händer om utvecklingen fortsätter i samma färdriktning. Vad händer i allmänhet om den ekonomiska balansen mellan de etablerade i-länderna och Kina och de länder som är direkt beroende av Kina. Kommer USA att starta ett större krig om de känner sig ekonomiskt trängda. Till sist det uppenbara, vad händer med miljön om Kineserna blir lika flitiga bilåkare som vi är i i-länderna.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida