Nya Bergérus-bloggen 3.0

Varmt välkommen till min blogg! Jag heter Anders ”Abbe” Bergérus och är Socialdemokratiskt 1:e ombudsman i Värmland. För mig handlar politik främst om samhällsförändring. Jag ska så konstruktivt och drivande som möjligt försöka, att med egna ord beskriva viktiga händelser, uttrycka åsikter och skapa debatt.

2005-12-13

Aftonbladets debattsida når nytt lågvattenmärke

Jag är sannerligen ingen stor beundrare av Charlotte Perrelli. Jag har inte heller något att anföra emot henne. Hon är en artist som inte satt några spår hos mig, men det handlar uteslutande om att jag har en helt annan musiksmak. Inget annat.

Jag har tidigare skrivit, både i mars och i maj om hur genomusel Aftonbladets debattsida blivit. Jag tillhör de som faktiskt gillar kvällstidningar. Både Aftonbladet och Expressen.
Aftonbladets ledarsida är mycket bra, även när jag inte delar deras uppfattning. Den rosa sportbilagan gillas av de som gillar sport. Lena Mellin är en skicklig, granskande, politisk journalist. Jag finner mig i att nöjessidorna hanterar världshändelser som Big Brother Linda och Baren Meral, det hör till tidningens möjligheter att av egen kraft överleva.
Men en debattsida ska vara en debattsida. Redaktören Gröning är en populist av sällan skådat slag, hon skulle få vilken tvättäkta kommunist att rodna förläget. Andreredaktören Johan H. är inte precis någon vänsterdebattör. Bara denna strävan efter balans luktar 1975...

Idag så låter Aftonbladets debattsida, någon moralkärring racka ned på Charlotte Perrellis sätt att vara mamma. I klent maskerade ordalag så säger hon att Charlotte Perrelli är en dålig mamma, som inte är hemma och tar hand om sina barn.

Jag vet inte vem Kristina Nilsdotter är (det kanske jag borde, men jag har inte en susning). Skälen till att hon väljer just Charlotte Perrelli, bland många andra som börjat arbeta en kort tid efter förlossning, känner jag inte heller till.

Att Charlotte Perrelli är artist och offentlig person, innebär inte att hon ska behöva kränkas på detta sätt. Att det finns människor som Kristina Nilsdotter, med tokiga åsikter är en sak, men Sveriges största dagstidning är bara att beklaga.

Aftonbladet borde allvarligt överväga att tillsätta en riktig debattredaktör. Det finns många som skulle vara bra, Stig-Björn Ljunggren, Anne-Marie Lindgren eller Magnus Ljungkvist är tre väldigt olika personer som alla skulle höja den intellektuella nivån avsevärt.

2 kommentarer:

Klockan 12:31 em , Anonymous Anonym sa...

Bra rutet Abbe!!!

 
Klockan 11:20 em , Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 sa...

Tack, jag blir bara så trött på att det är debattsidan som är Aftonbladets i särklass sämsta gren. Numera läser jag hellre doku-såpa avdelningen, för den är åtminstone skickligt gjord.

 

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida